Fra vekst til hverdag
LEDER: Blåmandag for Facebook på festdagen til Amazon.
Facebook er ikke lenger nytt og spennende, og det tilsynelatende utømmelige tilfanget av nye brukere fra nye segmenter og markeder har sakte, men sikkert tørket inn. Det samme har skjedd med bruken blant de som allerede er der. Barn vil ikke være samme sted som foreldrene. Visdomsord i retning av at dagen i morgen er den første dagen i resten av ditt liv, eller bilder av middagsbord, har mistet sin interesse. Det er ikke lenger vanlig å jobbe aktivt med å øke følgerskaren. Vennelisten bærer mer preg av å være en tidskapsel, et stillbilde fra en tid da følgere var noe alle skulle rekruttere. Facebook har blitt en tidstyv vi egentlig ønsker å bruke mindre tid på. På toppen av dette har kritikken av hvordan selskapet bidrar til å spre feilinformasjon tiltatt.
Vi går i flokk. Så lenge nye brukere strømmet til fulgte verdien av Facebook troen på at selskapet kunne vokse inn i himmelen. Denne uka ble det tydelig for alle at det ikke kom til å skje, og eierselskapet Meta gikk på tidenes stjernesmell. Et verdifall på 200 milliarder dollar, eller 25 prosent av selskapets verdi, er en brutal justering.
Ifølge Amaras lov overvurderer vi effekten av teknologi på kort sikt og undervurderer effekten på lang sikt. Men den lange effekten kan være vanskelig å se når vi blendes av vekst. Svært få trodde den langsiktige effekten av Facebook skulle være at vi gikk lei.
Samtidig med at Facebook gikk på en smell, økte verdien av Amazon. Ikke først og fremst fordi selskapet selger flere ting i nettbutikken sin, men fordi omsetningen til datterselskapet Amazon Web Services (AWS) steg med førti prosent. Det er ikke så rart, fordi vi står midt i en stri strøm av datakraft og applikasjonsmasse som skal flyttes inn i skyen. Alle skal dit, for i skyen er sikkerhet ivaretatt. Skalerbarhet og et hav av muligheter er bare et tastetrykk unna. Kundene får mulighet til å lagre og lese store data. Helt nye analysemuligheter, maskinlæring og kunstig intelligens gir større muligheter for å bruke mer prosessorkraft.
I dagens marked tar en virksomhet risiko hvis man ikke utforsker potensialet som ligger i skyen. Men mens alle er opptatt av å samle data og lete, vet langt færre hva de faktisk ser etter. Omsetningen til AWS speiler ikke bare veksten i markedet, men også vår villighet til å bruke penger på å innovere for innovasjonens skyld.
Skyen vil domineres av vekst en god stund framover. Både fordi nær sagt all nyskapning skjer der, men også fordi det fremdeles er ekstremt mye gammelt som fremdeles skal inn i dit. Men også her vil det komme en hverdag. Når det siste maskinrommet er tømt til fordel for skyen, og den siste virksomheten slutter å samle data og lete bare for å se hva letingen kan gi.
Vi kommer ikke til å gå lei av skyen. Men en dag vil markedet gå fra vekst til hverdag også der. Og vi vet ikke hva det betyr før den store bølgen av migrasjon er ferdig, og nysgjerrighet på muligheter er erstattet av erfaring.