Usikkerhet preger tall og anslag fra teknologilokomotivene
Men skytjenester fortsetter å vokse solid.
Resultatene til de store teknologilokomotivene er gode indikatorer for den generelle helsetilstanden til it-bransjen. I sommer har Facebook og Youtube levert skuffende tall. Kvartalsomsetningen til Facebook sank for første gang i selskapets historie, og selskapet venter ytterligere nedgang neste kvartal. Hos Youtube var veksten i annonseomsetning på fattige 4,8 prosent, brutalt ned fra 84 prosent samme kvartal i fjor.
Skytjenester vokser
Sist ut var Amazon, som presenterte halvårstall på tampen av forrige uke. Selskapet merker tydelig at salget i nettbutikken ikke lenger preges av Covid19, og her var omsetningen ned 4 prosent sammenlignet med fjoråret.
Omsetningen på skytjenester, i Amazon Web Services (AWS), fortsetter å vokse solid. Omsetningen økte med 33 prosent sammenlignet med året før, til 19,74 milliarder dollar for andre kvartal, med en bunnlinje på 5,7 milliarder dollar.
Tidligere annonserte Microsoft rekordresultat for sine skytjenester, som for første gang passerte 25 millarder dollar i selskapets fjerde kvartal. Totalomsetningen for Microsoft økte til 52 milliarder dollar.
Google leverte en kvartalsomsetning på 6 milliarder dollar i skyen, en vekst på 35 prosent. Oracle annonserte tidligere at deres kvartals-omsetning i skyen var på 2,9 milliarder dollar, opp 19 prosent fra året før.
Frykt for resesjon
Flere av teknologilokomotivene er forsiktige i anslagene for de nærmeste kvartalene. Erfaringer fra 2008 og 2020 tilsier at kundene vil være mer forsiktige med både å kjøpe tjenester, samt å ha strengere kostnadskontroll på det som tas i bruk.