Nyheter på Microsofts partnerkonferanse
Satya Nadella kunne avsløre flere nyheter under den årlige partnerkonferansen i Washington DC. Blant annet Microsoft 365.
Microsoft og selskapets partnere kan forvente enorme forretningsmuligheter i en tid hvor alt smelter sammen. Det mener i alle fall Microsofts administrerende direktør, Satya Nadella. Under den årlige partnerkonferansen Microsoft Inspire, som startet i Washington DC mandag, lanserte selskapet nyheten Microsoft 365.
- I takt med at teknologien får innvirkning på alle aspekter av det globale samfunnet og i den globale økonomien, står vi med hittill usette forretnings-muligheter, skal toppsjef Sataya Nadella ha sagt til de omkring 16.000 deltakerne på konferansen. Det skriver vår søsteravis Computerworld Danmark.
Nadella skal ha sagt at it-bruken for tiden er i gang med et av de store paradigme-skiftene hvor bruk av it vil flyte ut i mange forskjellige deler av menneskets tilværelse.
-- Brukeren er ikke lenger bundet av en enkelt enhet, men vil bruke opptil flere. Informasjonen skal flyte rundt, skal toppsjefen ha sagt fra scenen.
Microsoft 365
Ifølge Microsoft forandrer arbeidsplassene seg i dag drastisk. Det samme gjør de ansattes forventninger. Microsoft mener at den overveiende delen av medarbeiderne innen få år vil kunne bestå av såkalte millenials – unge mennesker som forlanger frihet, fleksibilitet, råderom og uavhengighet for å jobbe effektivt.
Med mer enn 100 millioner kommersielle månedlige aktive brukere av Office 365 og mer enn 500 millioner Windows 10-enheter i bruk, er Microsoft i en unik posisjon til å hjelpe bedrifter med å styrke sine ansatte, og å låse opp virksomhetenes vekst og innovasjon, skriver Microsoft i et blogginnlegg.
For å imøtekomme de kommersielle behovene fra både små og store virksomheter introduserte de Microsoft 365 Enterprise og Microsoft 365 Business under partnerkonferansen.
Microsoft 365 skal være en kombinasjon av Office 365 og Windows 10 kombinert med enkel brukerhåndtering og et avansert it-sikkerhetsnivå (Enterprise Mobility og Security). Løsningen skal være designet for å styrke alle bedrifter og deres ansatte. Microsoft 365 leveres som i to hovedvarianter, avhengig av virksomhetenes størrelse.
LinkedIn-kjøpet
Det er ett års tid siden Micosoft kjøpte LinkedIn for 170 milliarder kroner, akkurat som det også er ett år siden selskapet lanserte Dynamics 365.
Selskapet skal under konferansen ha løftet litt på sløret, og avslørt at noe av ideen med å kjøpe LinkedIn var at det åpnet opp for muligheten til en tettere integrasjon mellom den profesjonelle sosiale tjenesten og Dynamics 365.Det betyr at selgere som bruker Dynamics 365 får mulighet til å utnytte profesjonelle data i LinkedIn til å optimere salget enda sterkere. For eksempel ved å tilpasse en salgspitch basert på mer detaljert kjennskap til LinkedIn-brukerne.
Microsoft kaller det for social selling.
Flere lanseringer
Microsoft lot heller ikke sjansen gå fra seg til å presentere enda flere nyheter. Blant annet kunne de presentere nye Azure Stack, en hybrid skyløsning som er tilgjengelig hos Microsofts partnere Dell EMC, HPE & Lenovo.
En annen skyløsning som ble presentert var ISV Cloud Embed. Denne skal gjøre det enklere for partnere å kjøpe Dynamics 365, Power BI, Power Apps og Microsoft Flow som «byggeklosser». De kan brukes for å modernisere eksisterende, og utvikle nye, forretningsapplikasjoner.