Markit kjøper seg inn i Epartner
Overtar 51 prosent av selskapet, satser sammen på ny global innkjøpsportal.
Markit Group, leverandør av innkjøpstjenester basert i Estland, har kjøpt 51 prosent av aksjene i det norske B2B-selskapet Epartner.
Epartner som er basert i Asker var tidlig ute med portal for e-handel myntet på bedriftskunder i Norge, og sammen med sin nye partner skal selskapet nå utvide med en ny portal. Den nye tjenesten skal være klar i løpet av året, og har som mål å nå norske selskaper som har kontor og avdelinger i utlandet.
- Vi vil tilby en unik løsning for de store norske bedriftene og internasjonale globale selskaper som har fokus på å ha kontroll på sine it-innkjøp og på å sikre global gjennomføring av sine retningslinjer for innkjøp, sier Hans Erik Robbestad, administrerende direktør i Epartner i en melding.
Det er her Markit kommer inn, med sitt nettverk av lokale leverandører rundt om i verden, og med en portefølje på over 200.000 produkter. Epartner kan med dette nå kunder i 28 land, med globale innnkjøp og lokale leverandører og en single-login-løsning. En dedikert innkjøps-app for norske kunder er også planlagt lansert i nær fremtid, tilgjengelig på IOS, Android og Windows Phone.
Vil doble inntekt
Samarbeidet er som mål å doble inntektene fra omlag 66 millioner kroner i dag til rundt 132 millioner kroner over de neste fem årene. Samtidig håper Epartner og deres nye partner å vokse til å bli førstevalget for norske internasjonale bedrifter.
Markit på sin side har allerede store, kjente internasjonale konsern på kundelista, inkludert Western Union, Deloitte, Spotify og Radisson Hotels.
Robbestadt i Epartner ser Markits oppkjøp som en mulighet til å vokse.
- Dette er et veldig motiverende partnerskap, og jeg håper jeg kan oppnå felles suksess sammen med Markit og teamet, sier Robbestadt.
Også administrerende direktør i Markit, Andres Agasild, ser oppskriften på suksess i det nye partnerskapet.
- Det er stort potensial i Norge, og vi ønsker å "shake things up" ved å tilby et nytt og solid alternativ til kundene, sier Agasild.