Nye Surface selger dårlig
Pro 3 og 4-hybrid-modellene selger bedre enn ny tradisjonsdesignet Surface Book.
På det tredje skal det skje, skrev testere om hybriden Surface Pro 3 når den kom for to år sida. Og etter snart to hele år i salg, er den fortsatt salgsvinner foran langt nyere og isolert sett kraftigere Surface Book og Surface Pro 4.
En tredjedel av alle Surface-modeller i bruk er Surface Pro 3.
Det kommer fram i statistikk fra Adduplex, et firma som måler annonseaktivitet for forskjellige Windows-versjoner på nett.
Pro 4 får opp farta
Surface Pro 4, som har slitt med oppdateringer og tilpassinger av maskinvare til Windows 10, har også fått opp salgsdampen nå når modningen nå er kommet langt nok. Det er nødvendig ettersom lagrene av Surface Pro 3 sannsynligvis må gå tomme snart.
Så langt er 30,9 prosent av alle Surface i bruk en Pro 4. Surface 3, hybriden som er direkte rettet inn som en faktisk brukbar konkurrent til standardnettbrettet til Apple, har en andel på 21,5 prosent.
Men det er tallet for Surface Book, den første klassisk designete bærbare i en familie som eller bare består av nettbrett-PC-hybrider, som overrasker.
Med 3,6 prosent andel av Surface-familien vil det si at den første Surfacen, Pro, er dobbel så populær som Surface Book. Den ligger til og med fortsatt etter den tredje Surfacen, Surface Pro 2, i bruk.
Kan stoppe Surface Book 2
Utfordringene Surface Book har er ikke få. Den er dyr, og selges kun i noen få, dog store markeder. Prismessig starter den nærmere 6.000 kroner (650 USD) over rimeligste Surface Pro 4, som ikke akkurat er et lavprisprodukt i utgangspunktet. Til tross for lang batterilevetid og et tynt og innovativt design, har den et rykte på seg for å ha ustabil drivere og annen programvare.
Det hele får våre kolleger i PC World til å spekulere over om dårlig salg av Surface Book vil stoppe planene om en Surface Book 2. Microsoft måtte i sint avskrive nesten en milliard dollar på Windows RT-baserte Surface, som var den ARM-baserte billigkompanjongen til den første Surface Pro. Det spørs hvor mange ganger de vil ta denne type tap på et produkt, sjøl om de har pengene til å klare det.
Statistikken fra AdDuplex viser for øvrig at Windows 10 er godt nytt for HP, som selger nær en av fire PC-er med Windows 10, med Dell på andre plass med 12 prosent markedsandel. HP har også en konkurrent til Surface-familien klar. Vi har testet den og sammenlignet den med Surface Pro 4 her.