ALLE MÅ MED: Bærekraft må komme inn under huden på hele organisasjonen for å lykkes, skriver Albert Brønd Wendelboe i dette innlegget. (Foto: Unsplash)

It-bransjen er for lite gjennomsiktig på bærekraft

Debatt: Det er mangel på åpenhet i it-bransjen om bærekraft, og det er ingen hemmelighet at vi som bransje ofte ligger etter på poeng fra start, skriver Albert Brønd Wendelboe i Contour Design. 

Publisert

Mange av oss lever av å utvikle og selge produkter i et marked hvor teknologien hele tiden utvikler og endrer seg, og der forbrukerne stadig oftere etterspør produkter som tar mindre plass, har større kapasitet, er mer effektive og har lengre batterilevetid. Og når man som bedrift forståelig nok ønsker å møte den etterspørselen, går det noen ganger på bekostning av bærekraft. Vi vet det godt, «vi burde», men det kan noen ganger føles umulig å få konstant produktutvikling til å harmonisere med bærekraft.

Mange SMB-bedrifter flyr fortsatt under bærekraftradaren. De fleste av oss er likevel klar over at det egentlig ikke er noen annen vei fremover. Store aktører i bransjen, som Apple og Logitech, har allerede satt kursen, og her settes det raskt av budsjetter i milliardklassen for å skape en mer bærekraftig produktutvikling. Men hva gjør de mange små og mellomstore bedriftene som ikke nødvendigvis har enorme budsjetter til å investere i mer bærekraftig produktutvikling? Her kan det føles fristende å prøve å fly litt under radaren. Du snakker for eksempel om bærekraft i overordnede termer, og kanskje setter du deg mål for hvor du ønsker å være i forhold til CO2-utslippene dine om 5 eller 10 år. Men når det gjelder å visualisere hva du konkret gjør for å komme dit, blir bildet umiddelbart mer utydelig.

Åpenhet er veien videre 

Når vi øker åpenheten og gjør det både synlig og målbart, forplikter vi oss i samme åndedrag, og det er det som skal til for at vi skal nå våre mål og for at vi i bransjen skal inspirere hverandre til å gjøre det bedre igjen.

Dette er åpenbart uholdbart i det lange løp, og derfor må vi alle øke åpenheten rundt våre bærekraftstiltak. Når vi øker åpenheten og gjør det både synlig og målbart, forplikter vi oss i samme åndedrag, og det er det som skal til for at vi skal nå våre mål og for at vi i bransjen skal inspirere hverandre til å gjøre det bedre igjen. Vi må alle synliggjøre for våre interessenter hva vi faktisk gjør for å øke bærekraften, og det gjelder alle 360 grader rundt produksjonen. Det er tre viktige argumenter for å sikte på åpenhet rundt virksomheters bærekraftinitiativer:

For det første blir det synlig for omverdenen hva den enkelte bedrift faktisk gjør og ikke bare hva som er ambisjoner, mål eller ønsker. Det blir dermed lettere for selskapets interessenter å sammenligne seg med eventuelle konkurrenter og ta valg som passer best til deres egne ambisjoner og mål for bærekraft. Samtidig øker det den enkelte bedrifts insentiv til å spenne seg fast og stadig forbedre seg på området. Dette kan for eksempel gjøres ved hjelp av en årlig bærekraftsevaluering, som synliggjør oppnådd CO2-reduksjon, mål for bærekraft, omfang av bærekraftige deler i forhold til innkjøp og produksjon, emballasje, gjenvinning, livsløpsanalyser og sertifiseringer.

For det andre bygger du lojalitet i forholdet til både kunder og andre interessenter dersom du som bedrift passer på å skape åpenhet helt ned på produktnivå. Det blir synlig for kunden på hvilken måte og i hvilken grad hvert enkelt produkt din bedrift produserer er bærekraftig - i hvilken grad er de laget av resirkulerbare materialer, kan reservedeler enkelt skiftes ut, er de energieffektive, hva med emballasjen og kjemi i produktene, og hvordan er de fordelt?

For det tredje gjør åpenhet rundt våre bærekraftinitiativer oss i stand til å lære av hverandre. Vi kan med andre ord inspirere hverandre til å gjøre det enda bedre. Det er ingen konkurranse i bærekraft, og hvis det var det ville alle stått igjen som tapere. Derfor har vi i Contour Design utviklet en spørsmålsguide, som vi deler med både bedrifter, distributører og kunder, og som gjør det lettere for dem å velge produkter ut fra et bærekraftperspektiv. Spørsmålsguiden er en slags sjekkliste som gjør det mulig å ta bevisste valg når du for eksempel som it-kjøper skal investere i nytt utstyr til bedriftens ansatte.

Ikke mer snakk - kom i gang! 

Hvordan kickstarte din bærekraftreise 

Når du har forstått viktigheten av å skape åpenhet rundt din bærekraft, er det rett og slett et spørsmål om å brette opp ermene og komme i gang med å synliggjøre for deg selv og omverdenen det du allerede gjør og på den bakgrunn sette deg mål for hvor du ønsker å gå. Her er fire gode tips for hvordan du kickstarter prosessen:

  • Du må utarbeide den første bærekraftrapporten – her kan du enten finne et konsulentfirma som kan hjelpe med det, eller se på andre i markedet som er gode på det. Men det krever mye ressurser å samle inn data, så med mindre du har ressursene internt for datainnsamling, finn et konsulentfirma som kan håndtere den delen. Når den første rapporten er laget, har du lagt grunnlaget for den videre reisen, og herfra er selvfølgelig målet å fortsette å bli bedre, sammenlignet med hvor du kommer fra.
  • Gå til noen av de store organisasjonene som har kontroll over standardene, det kan være UN Global Compact, UN Sustainable Development Goals eller Science Based Targets Initiatives (SBTi) og meld deg på klimamålene deres. På denne måten forplikter du deg selv som selskap, og det er en god måte å holde deg oppdatert på, da det kan koste deg bøter hvis du ikke lever opp til målene. Men samtidig er det også et signal til dere selv og omverdenen om at dere tar bærekraft på alvor og ikke bare snakker om det.
  • Ta kontakt med andre virksomheter, organisasjoner eller institusjoner som er godt i gang. Det kan for eksempel være universitetene eller frivillige organisasjoner, som alltid ønsker å sparre, utveksle erfaringer og bidra til det felles målet om å gjøre verden til et grønnere og mer bærekraftig sted for oss alle.
  • Sist, men ikke minst, sørg for å involvere alle i organisasjonen slik at du ikke er alene med et oppdrag. Noen må levere informasjon til deg, og de må selvfølgelig forstå hvorfor. Det vil helt sikkert også skje endringer i bedriften, som kan kreve at du har dine kollegaer med på laget. Bærekraft må komme inn under huden på hele organisasjonen for å lykkes.

Albert Brønd Wendelboe, leder for bærekraft og etterlevelse, Contour Design