ONLINE MEN IKKE SANNTID: Moderne banker har online nettbanker. Å forklare at Vipps virker mens nettbanken venter, vil bare bli vanskeligere. (Foto: Istock)

B i bank betyr bunt eller batch

LEDER: «Informasjon om åpningstider i julen for våre banktjenester». Hvert år når det nærmer seg jul mottar norske bankkunder påminnelse om at bankvesenet fremdeles ikke er online.

Publisert Sist oppdatert

Bankene liker å fremstille seg selv som online. Nettbanken er jo åpen døgnet rundt, og der får du vel gjort alt du trenger å gjøre i banken? Vel... Selvskryt kommer fra hjertet, heter det. 

For hvert år som går, blir det vanskeligere å forstå hvorfor Vipps virker, mens nettbanken venter. 

For hvert år som går, blir det vanskeligere å forstå hvorfor Vipps virker, mens nettbanken venter.

Banksystemer er som en løk med flere lag. Ytterst er skallet: det kunden ser i form av digitale og fysiske banktjenester. Innerst er den delen som faktisk flytter penger når vi betaler regninger eller overfører penger til andre.

Før måtte man gå i banken med legitimasjon, og levere signerte bankgiroer for å gjennomføre betalinger. Beløpet ble først registrert ut av kundens konto. Så ble giroene lagt i passe store, kontrollsummerte bunter som ble sendt til bankenes betalingssentral, BBS. De er selve edderkoppen i kjernesystemene i norsk bankvesen.

Når buntene med giroer blir digitale, skifter de navn til engelsk og blir batcher. I praksis har man nå satt strøm på papir. Batchene mates inn som batch-jobber i bankenes kjernesystemer. Det er her selve bokføringen gjøres, og aggregerte summer av alle betalingene blir til oppgjørstransaksjoner mellom bankene, batch for batch. 

Kontroll underveis er ekstremt viktig. Der hver enkelt av oss ser små enkelttransaksjoner, er bankene rigget for å håndtere svært store beløp. Å lempe på kontroll innebærer uakseptabel risiko. 

Det er lenge siden vi fikk nettbank. Med den slapp vi å gå i banken for å betale regninger. Det var en velsignelse, for banken stengte klokka tre. Nettet er som kjent åpent døgnet rundt. Nå kunne man betale regninger fra stua om kvelden i stedet for å ta seg fri fra jobben for å stå i bankkø på formiddagen. I dag vet en generasjon unge knapt hva man kan gjøre i en fysisk bankfilial. 

Skallet på løken er som kjent tynt. Det samme må kunne sies om online-delen av nettbanken.

Skallet på løken er som kjent tynt. Det samme må kunne sies om online-delen av nettbanken. Den stikker ikke særlig langt inn i løken av bank-systemer. Derfor står transaksjonene stille utenfor bankens åpningstider. Vipps viser at det er mulig å forholde seg til bank-løken på en mer tidsriktig måte.  

Vi forsøker å forstå årets informasjon fra banken. Går vi i nettbanken og betaler en regning kvelden den 22. desember, kommer pengene fram 27. desember. Etter fem (!) dager. Betaler vi den samme regningen med Vipps mens ribba steker på julaften, er pengene fremme lenge før svoren er sprø.  

Informasjonen fra banken er pakket inn med et hyggelig ønske om god jul og godt nyttår. Vi kvitterer gjerne med en kollektiv hilsen til norske online nettbanker:

God jul, godt nyttår, og lykke til med å forklare nettbankens åpningstider også i jula 2024.