Under ti sekunder med biometri
I høst starter utfasingen av BankID på mobil til fordel for en mye raskere app.
I slutten av april ble det kjent at Bankid på mobil skal fases ut til fordel for app. Computerworld gikk i dybden og pratet med Øyvind Westby Brekke, leder av BankID og Bankaxept, om hvorfor endringene skulle gjøres.
Nå er det klart at utfasing starter allerede i september.
Flere tjenester
Snart vil app og den fysiske kodebrikken være de eneste tilgjengelige BankID-alternativene, når BankID på mobil fases ut gradvis fra og med i høst. Det er flere grunner til at BankID på app nå skal ta over for BankID på mobil.
– Overgangen til BankID på app gjør at vi kan tilby flere tjenester som gir merverdi for brukerne i årene som kommer. Det gjør også at vi enklere kan tilpasse oss nye krav og forventninger til brukervennlighet, tilgjengelighet og informasjon i framtiden, forteller Jan Bjerved, leder for BankID, i en pressemelding.
Bjerved påpeker samtidig at BankID på mobil har sine begrensninger, spesielt på signeringsområdet.
– BankID på app støtter flere brukstilfeller enn BankID på mobil. Tjenesten har heller ingen kostnader for brukerne og krever kun datatrafikk for å fungere. Dette gjør også tjenesten mer stabil og pålitelig for brukerne, fortsetter Bjerved.
Stopper nye aktiveringer
Første steg i utfasingen er at man stopper for nye BankID på mobil-aktiveringer. Etter planen vil dette skje mellom september og november. Bjerved anbefaler derfor å laste ned appen så snart du får beskjed fra din bank om at det nærmer seg, for en smidigst mulig overgang.
– BankID på mobil vil fortsatt fungere for de som har tjenesten aktivert. Men siden tjenesten er knyttet til mobilens SIM-kort, vil de som mister mobilen, bytter mobiloperatør eller får nytt SIM-kort etter at det er stoppet for nye aktiveringer, også miste tilgangen til BankID på mobil. Da må de heller velge app eller kodebrikke som alternativ, sier Bjerved.
Må ha aktivt BankID-sertifikat
Noen kan også oppleve problemer med å få aktivert appen, da dette krever et BankID-sertifikat fra banken. Dette er ikke det samme som BankID på mobil.
– Trofaste BankID på mobil-brukere kan oppleve at deres BankID-sertifikat er utløpt hvis de ikke har brukt kodebrikken på lang tid, og at de ikke får aktivert BankID-appen. Vi vil derfor oppfordre folk til å sjekke om de har et aktivt BankID-sertifikat før de laster ned BankID-appen. Dette kan de sjekke via Min Side på BankID.no, som gir en oversikt over hvilke BankID-sertifikat som er aktive. De som ikke har et aktivt BankID-sertifikat, må bestille det gjennom sin bank i god tid, da det kan være noe leveringstid på dette, påpeker Bjerved.
App-brukerne må også huske sitt BankID-passord når de skal logge inn og signere i appen. De som ikke husker passordet sitt, kan bestille dette i banken.
Lover lynrask BankID-opplevelse
Til høsten vil app-brukerne få en enda bedre BankID-opplevelse, da oppdateres nemlig appen med biometri. Det betyr at brukerne kan bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode i BankID-appen.
–Der dagens løsning tar omtrent 30 sekunder, vil innloggingen med BankID-appen ta under 10 sekunder når vi lanserer biometri. Denne innloggingen vil folk bruke i flere og flere situasjoner. Hvis du skal signere avtaler som krever ekstra sikkerhet, må du fortsatt bruke personlig passord, avslutter BankID-sjefen.
Nærmere 100 banker i Norge tilbyr BankID-appen, mens noen banker har sin egen kodeapp for BankID. Du vil få informasjon fra din bank om hvilken app du skal benytte.