Sikrer BankID med nytt kommandosenter
BankID har blitt livlinen i det digitale Norge der over 90 prosent av Norge bruker dette for å angi digital identifikasjon. Nå skal tjenesten sikres med nytt kommandosenter for å bli sikrere.
Det er selskapet BankID BankAxept AS som inngår avtalen om nytt kommandosenter, så kortløsningen omfattes også av dette. BankAxept brukes i 80 prosent av alle korttransaksjoner i Norge. Det nye grepet gjøres gjennom et samarbeid med Tata Consultancy Services (TCS).
Med tanke på hvor avhengige både mennesker og virksomheter er av BankID, og hvor store skader som kan oppstå ved sikkerhetsbrudd, fremstår en ytterligere sikring av tjenesten viktig.
Det nye kommandosenteret skal ligge i Oslo.
4,4 millioner brukere
– Tata Consultancy Services stiller med et dedikert kommandosenter for BankID BankAxept for å styrke samfunnskritiske nasjonale finansielle systemer, skriver partene i en pressemelding.
Målet med kommandosenteret er ifølge pressemeldingen å forbedre motstandsdyktigheten, sikkerheten og tilgjengeligheten til landets finansielle infrastruktur.
– BankID har 4,4 millioner brukere, og BankAxept håndterer rundt 8 av 10 betalinger i fysiske butikker. Driftsforstyrrelser i disse systemene får store konsekvenser for offentlige institusjoner, bedrifter og befolkningen. En pålitelig teknologipartner som TCS vil kunne levere et kommandosenter som kan bidra til å løse tekniske utfordringer raskt, og dermed sikre en motstandsdyktig og pålitelig infrastruktur for noen av landets viktigste finansielle infratech-tjenester, sier Øyvind Westby Brekke, CEO BankID BankAxept AS.
Nye regler
Selskapet BankID BankAxept eies av Vipps Holding, som eies av norske banker og kredittinstitusjoner, der DNB er største aksjonær med 47 prosent. Vipps Holding eier også Vipps Mobilepay sammen med Danske Bank.
– Med nye regler rundt autentisering av digital identitet kreves det nå at BankID tilbyr brukerne en kompatibel, pålitelig og sikker elektronisk identitetsløsning døgnet rundt, skriver de i pressemeldingen.
Umiddelbar respons
BankID BankAxept har valgt å bruke TCS fordi de ifølge pressemeldingen har erfaring med å lede store vekst- og transformasjonsprosjekter for bedrifter innen bank- og finanssektoren. Som en del av avtalen skal TCS bygge og drifte et Oslobasert kommandosenter for alle BankID BankAxept AS brukere og kunder. Det nye døgnåpne kommandosenteret vil også gjøre det mulig med umiddelbar respons ved eventuelle tjenesteavbrudd, sikkerhetsproblemer eller kundeforespørsler knyttet til eID og betaling.
– Vi er svært fornøyde med å inngå dette samarbeidet med BankID BankAxept og å kunne bistå dem i arbeidet med å muliggjøre sømløse finansielle transaksjoner over hele Norge, sier Rajan Maheshwari, landssjef i TCS Norge.