Vipps flytter 4,3 millioner BankID-brukere til ny driftsleverandør
Ber kundene være ekstra oppmerksomme på svindelforsøk.
Ultimo oktober starter flyttingen av BankID-tjenestene fra Nets til den nye driftsleverandøren DXC. Dette medfører noe nedetid, og aktivering av nye BankID-er vil ikke være mulig før flyttingen er gjennomført, skriver Vipps i en melding.
Liten påvirkning på kundene
Overgangen til ny leverandør skal ikke påvirke brukerne i stor grad. Uforutsette ting kan selvfølgelig skje i store flytteprosesser, men Ole Petter Aasen, produktansvarlig for BankID, kan forsikre om at de har forberedt seg godt:
– Vi har god kontroll på alle steg, og vi har øvd godt på flytteprosessen sammen med bankene og leverandørene. Selv om vi ikke forventer komplikasjoner, har vi valgt å varsle alle BankID-brukerne om at det kan bli noe redusert tilgjengelighet de neste dagene.
Likevel advarer selskapet brukerne om å være ekstra oppmerksomme på svindelforsøk.
– Det er viktig å understreke at hverken BankID, Vipps, banker eller andre seriøse aktører vil be deg oppgi innloggingsdetaljer på telefon, SMS eller e-post. Vær også skeptisk til å følge lenker du mottar i slike kanaler. Er du i tvil om henvendelsen er ekte, eller mistenker at noe er svindel, ta kontakt med banken din, sier Aasen.
Nede natt til torsdag
Torsdag 21. oktober vil BankID være utilgjengelig mellom midnatt og klokken åtte på morgenen. Ut over dette er det ikke beregnet nedetid, men Vipps informerer om at det kan bli noe redusert tilgjengelighet lørdag 23. oktober.
Personer som skal få seg BankID for første gang, eller som har vært så uheldig å få sperret sin BankID, må dessverre vente til flytteprosessen er ferdig før de får aktivert ny BankID.