KOMMENTAR:

DIGITAL FREMTID: Ved å skjerme barna fra skjermen skaper vi dårligere forutsetninger for å lære dem grunnleggende digitale ferdigheter. Skolen må heller bruke skjermen klokt, og forberede barna på en digital fremtid. (Foto: Unsplash)

Vi bør ikke skjerme barna mot skjermen

Er det virkelig skjermen som er roten til dårlige skoleresultater, eller kan den brukes som et effektivt læringsverktøy?

Det er mange som vil skjerme barna mot skjermen. Som for eksempel forfatter Maja Lunde, som har skrevet en hel bok om akkurat det. Hun mener algoritmene stjeler for mye av tiden til barna våre.

De siste årene har vi hatt historisk dårlige læringsresultater i norsk skole. Den siste Pisa-undersøkelsen avdekket svakere resultater blant norske skoleelever. Mange legger skylden på skjermen. Også statsminister Jonas Gahr Støre. Han vil få tilbake bøkene og få ned skjermbruken i skolen. Førstnevnte gjør meg glad, sistnevnte gjør meg redd.

Bøker er bra. Ja takk til flere. Men «skjermen» kan være bra den også. I alle fall om vi bruker den riktig! Jeg er ikke overbevist om at det er skjermen som er roten til dårlige skoleresultater. Det kan være mye annet som spiller inn. For all del – jeg er helt enig i at skjermen ikke skal være en digital barnevakt 24/7. Barn trenger utetid, leketid og lesetid. Men jeg tror ikke det ene nødvendigvis går på bekostning av det andre.

Alle hjem er forskjellige. Hos noen er det minimalt med skjermbruk, mens andre helt sikkert hadde hatt godt av en digital detox. Derfor er det så viktig at skolen, helt fra starten av, innfører digital undervisning. På den måten kan vi unngå store forskjeller i elevenes grunnleggende digitale ferdigheter.

Skjermen består ikke bare av toxic spillkultur, TikTok og tidstyveri.

Skjermen består ikke bare av toxic spillkultur, TikTok og tidstyveri. Den gir også læring. En del av den digitale læringen består også av digital dømmekraft.

Når dagens barn og unge skal ut i arbeidslivet, må de vite hvordan de skal formulere en e-post. De må kunne navngi filer og søke etter informasjon på nettet. Og viktigst av alt – de må lære hvordan de skal navigere i det digitale universet.

Vi bør ikke skjerme barna for skjerm. Vi må heller lære dem å bruke skjermen på best mulig måte!