Investerer 7 millioner i kampen mot nettovergrep
Flere investorer går inn i startupen Aiba for å trygge barn på nett.
Det er stadig mer fokus på barns trygghet i en digital oppvekst. Syv direktorat offentliggjorde i juni at de går sammen for å følge opp "Rett på nett", som er den nasjonale strategien for en trygg digital oppvekst.
Startupen Aiba, en spin-off fra informasjonssikkerhetsmiljøet ved NTNU Gjøvik, tilbyr løsninger til blant annet spillselskaper og offentlige myndigheter for å trygge barn og unge på digitale plattformer. Nå har de fått med en rekke nye investorer på laget.
Sikre unges digitale liv
Selskapet har hentet over 7 millioner norske kroner i friske penger de siste to månedene fra blant annet Wiski Capital, Firda Seed, Antler, Startuplab, Anne Lise Waal, Ralph Natter Berg, Christian Hedløv Engh og Christian Hager. Sammen skal de ta selskapet ut i verden for å avverge nettovergrep mot barn og unge i hele verden.
– Vi har fått ressurser, tilgang på kompetanse og nettverk fra Norges mest erfarne teknologigrundere. Nå skal vi ansette de beste av de beste som deler vår visjon om å sikre barn og unges digitale liv, og som er motivert til å være med på en global reise, sier Hege Tokerud, administrerende direktør i Aiba, i en pressemelding.
Aiba produserer en digital moderator basert på kunstig intelligens, KI, som kan lese, forstå og finne forsøk på misbruk og grooming (voksne som avtaler møter med barn under 16, journ. anm) fra chat. De bruker kunstig intelligens, maskinlæring og adferdsbiometri som tidlig kan gjenkjenne og predikere potensielt skadelige samtaler i sanntid.
Bedre verden
Der voksne mennesker blir slitne, mener startupen at deres KI-moderator vil kunne overvåke hundrevis av samtaler av gangen uten å bli trett.
– Wiski Capital investerer i de råeste selskapene og gründerne som er dedikerte til å drive verden i en bedre retning. Utfordringene med trygghet på internett som Aiba sin teknologi løser, i kombinasjon med teamet gjør oss stolte av å være investorer og å bidra inn i Aiba, sier Lars Lydersen, partner i Wiski Capital og styreleder i Aiba.
– Det er utrolig inspirerende å se at en forskningsidé som startet for mange år siden nå er blitt til selskap med internasjonale ambisjoner og tunge aktører i ryggen. NTNUs visjon er kunnskap for en bedre verden og Aiba er et eksempel på dette, sier Nils Kalstad som leder NTNUs Institutt for informasjonssikkerhet og kommunikasjonsteknologi.
Uønskede opplevelser med voksne på nett
En av tre brukere på internett er under 18 år, og en altfor stor andel av dem har opplevd uønskede tilnærmelser fra voksne med uærlige hensikter. For mange blir det en skade for livet. Aiba sin løsning er et steg på veien for å oppdage denne typen atferd mens den skjer, og kan dermed i langt større grad forhindre eskalering til mer alvorlige (nett)overgrep.
– Det er ingenting som tyder på at barn skal tilbringe mindre tid online i fremtiden, så en slik løsning er instrumentell for å beskytte det mest dyrebare vi har – våre barn. Miljøet for informasjonssikkerhet og biometri på Gjøvik er verdensledende og teamet bak Aiba er veldig solid. Startuplab er glade for å kunne bidra inn i Aiba sin visjon om et tryggere internett, sier Lise Fulland, investeringsdirektør i StartupLab.
Aiba er godt igang med å teste løsningen sammen med norsk politi og globale gamingselskaper.