Universitetet i Oslo vil fortsatt bruke Tiktok for å nå de unge
Universitetet i Oslo (UiO) har bedt sine ansatte om å fjerne Tiktok. Likevel vil de bruke appen til å nå ut til unge søkere og studenter.
– Sosiale medier endrer seg stadig, og den mest brukte appen blant unge
i Norge i dag er Tiktok. Det er derfor naturlig for oss å være der for å nå ut
til våre søkere og studenter, sier kommunikasjonsdirektør Berit Kollberg
Rossiné ved UiO til Uniforum.
Forrige uke advarte Justisdepartementet og Nasjonal sikkerhetsmyndighet mot bruk av appene Tiktok og Telegram. Anbefalingen om å slette videoplattformen fra tjenestetelefoner har også UiO valgt å følge.
– Vi har gjort noen særlige vurderinger når det gjelder Tiktok for å beskytte brukerne, for eksempel benytter vi ikke lenker fra innlegg på Tiktok inne på våre nettsider, sier Kollberg Rossiné.
Hun understreker at ansatte som jobber med å produsere innhold til sosiale medier for UiO og som har tjenestetelefoner, i likhet med andre ansatte, har slettet appen.
– Vi har ikke konkrete planer for innhold de neste ukene, men vurderer løpende hvilke kanaler vi bruker for å nå ut til våre målgrupper, sier hun.
Tiktok eies av det kinesiske selskapet ByteDance, og det har vært bekymring om data som samles inn om brukere via appen, kan overleveres til kinesiske myndigheter hvis de skulle kreve det. Kina avviser anklagene som politisk motiverte.
(©NTB)