NYHETER

MODERAT INNVIRKNING: Blant de nordiske beslutningstakerne tror 52 prosent at generativ KI vil ha moderat eller mindre innvirkning på virksomheten de neste fem til ti årene, mens kun en fjerdedel av alle spurte i Bearingspoints undersøkelse deler denne oppfatningen. (Foto: iStock)

Nordiske selskaper problematiserer kunstig intelligens

Nordiske bedrifter bekymrer seg mer for problemer og etiske utfordringer med kunstig intelligens enn bedrifter i andre land.

Publisert Sist oppdatert

En undersøkelse utført av konsulentselskapet Bearingpoint viser forskjeller i hvordan nordiske bedrifter forholder seg til kunstig intelligens, sammenlignet med andre europeiske land og verden for øvrig.

Nordiske bedriftsledere legger større vekt på utfordringene knyttet til implementering og etiske aspekter ved kunstig intelligens (KI) enn sine internasjonale kolleger. Selskaper i Europa legger til motsetning mer vekt på fordelene ved å ta i bruk KI-teknologi, skriver Bearingpoint i en pressemelding.

– KI-miljøet utvikler seg raskt, og selskaper må ta del i denne utviklingen for å forbli konkurransedyktige. Selv om nordiske selskaper er mer forsiktige og fokuserer på etikk, skjer det kontinuerlige fremskritt, sier Vegar Paulsen, partner og globalt ansvarlig for data og analyse i Bearingpoint.

Lik tilnærming

Nordiske organisasjoner har i det øvrige en relativt lik tilnærming til KI-strategier som sine globale konkurrenter. De største forskjellene kommer til syne i prioriteringskriterier, fremgangsmåter og bekymringer knyttet til KI.

Vegard Paulsen, Bearingpoint

– Den nordiske tilnærmingen kan tilby verdifulle lærdommer om hvordan man balanserer innovasjon med ansvar. Det er avgjørende å utvikle en helhetlig KI-strategi. Risikoen med isolerte løsninger er at endringsprosessen kan bremses, og tidligere gjennomførte tiltak kan måtte revideres, sier Paulsen.

Nordiske hovedfunn

Bearingpoint trekker fra et nordisk perspektiv frem følgende hovedfunn fra undersøkelsen:

Undersøkelsen

Undersøkelsen Augmented Organization ble gjennomført i juni 2024 og inkluderer over 700 toppledere fra ulike bransjer i Europa, Nord-Amerika og Asia. Undersøkelsen kartla bedriftslederes synspunkter på strategier for implementering av KI.
84 prosent av respondentene kom fra selskaper med en omsetning på over 1 milliard euro.

  • Nordiske selskaper vektlegger en teknologibasert og prosessorientert tilnærming til implementering av KI. De har kommet lengre med enkelte tiltak, men mangler ofte helhetlige strategier for KI-transformasjon.
    • Nordiske organisasjoner er også mer forsiktige i sine KI-endringsprosesser. De vektlegger i større grad utfordringer ved implementering og ser mindre forretningsverdi enn internasjonale konkurrenter.
  • Nordiske respondentene har også mer moderate forventninger til generativ KI. Blant de nordiske beslutningstakerne tror 52 prosent at generativ KI vil ha moderat eller mindre innvirkning på virksomheten de neste fem til ti årene, mens kun en fjerdedel av alle spurte i undersøkelsen deler denne oppfatningen.
  • Nordiske bedriftsledere er opptatt av etiske aspekter og mangelen på kompetanse relatert til regelverk om KI i sine organisasjoner. Denne bekymringen ble også fremhevet av bedriftsledere i andre land.