Digital skilting er årets greie
ISE 2015: Det var skjermer nok til å gjøre natt til dag på teknologi-messa i Amsterdam, og det er tydelig at produsentene satser hardt på videovegger og reklameskjermer.
Det store på årets Integrated Systems Europe-messe (ISE) i Amsterdam er uten tvil skjermer for digital skilting. Store og små, touch og no-touch, modulære og enkeltsstående. Alle de store leverandørene viste frem sine løsninger. Det blir tydeligvis tøff kamp i markedet fremover, og det kan nok bli en utfordring å velge rett partner og leverandør.
Samsung satser på partnere og LED
Samsungs nye LED-baserte skjermer beregnet for digital skilting med reklame, som interaktive tavler og videoinstallasjoner, Samsung Smart Signage Platform (SSSP), er en av årets storsatsinger.
Sylvain Renouil, leder for forretningsutvikling på SSSP for Samsung i Europa, forteller at de nye smartskjermene som er ryggraden i Samsungs smartskiltsatsing, kommer i størrelser fra 10" til 82". Skjermene er modulære, og uten ramme. De er selvstående, og trenger ikke være koblet mot datamaskin. Hver skjerm har istedet en egen integrert chip, får strøm over ethernet, og innhold over kablet eller (oftest) trådløst nett.
Det er viktig å skape en unik opplevelse i butikk, å møte kundene på en dynamisk måte.
De skal være solide, og tåle ruskevær, tørt vær, varme og kulde, noe som ble presentert under ISE-messen i utstillingskabinetter som utsatte skjermene for nevnte påkjenninger. Målgruppen er på tvers av de fire vertikalene retail, underholdning, transport, enterprise, utdanning og service.
- Retail er det største området, de konkurrerer mot nettbutikker. LED-skjermer og digital skilting blir en del av nye forretningsstrategier, og det er noe vi mener har stort potensial, sier Renouil.
I nye modeller bruker Samsung nemlig ny LED-teknologi i steden for tidligere LCD. Disse bruker blant annet mindre strøm, og åpner for sømløs integrering, forteller Renouil.
- De erstatter ikke de gamle systemene, det er ny teknologi. Det er fortsatt etterspørsel etter LCD-veggene vi selger i dag. Dette er bare et skritt videre.
Hvor er programvaren?
Sant nok, så var det mange flotte skjermer på messa. Men nå er det engang slik at noen må stå for innholdsproduksjon også. Noe vi så lite av på messen var programvare for å opprette, generere og styre innhold. For noen virket det som en ettertanke, for andre en liten ingrediens i den store planen, alt etter som om målgruppen er sjappa på hjørnet eller store internasjonale flyplasser, idrettsarenaer og kjøpesentre.
Benq, best kjent for skjermer og prosjektorer i B2B og B2C, leverer for eksempel sine reklameskjermer med programvare. Slik kan mindre kunder, som kafèer og butikker ved hjelp av maler enkelt lage sine egne rullerende reklameplakater. Vi fikk dessverre ikke anledning til å se denne programvaren i bruk på messa. Benq sine enklere reklameskjermer krever forresten en egen pc, som riktignok ikke trenger å være noen kraftkjempe, koblet opp mot disse skjermene. High-end versjonene kan hente innhold over nett.
Samsung på sin side satser på partnere. Mens selskapet leverer maskinvare, er det partnere som står for innhold, levering og installasjon hos kundene. Partnerne kan på den måten sannsynligvis også stå for utvikling av innholdsløsninger kunden kan bruke selv. SSSP-skjermene bruker ifølge Samsung åpne standarder med HTML5, Javascript i tillegg til selskapets egne verktøysett. Det er også lagt opp til monitoreringsfunksjoner, slik at en partner kan drifte alle skjermene fra sentral lokasjon.
Alle partnerne sertifiseres med Samsungs Samsung Techwin Eco Partnership (Step)-program, som fungerer som en garanti for kunden.
Innhold til 20.000 skjermer
En av Samsungs partnere er Stockholm-baserte Visual Art. Selskapets 70 medarbeidere, inkludert åtte i tysk datterselskap, har alle bakgunn i design. Det holder nemlig ikke å bare sette opp videotavler og håpe at kundene skal komme. Det er helheten som er viktig. Visual Art leverer alt fra teknisk løsning med Content Management System (CMS) og skjermer fra Samsung, til design av visuelt uttrykk og optimal plassering.
Med 20 store kunder som for eksempel McDonald's 7-Eleven, Ikea og Ica, har selskapet en solid portefølje å vise til. Partner og videadministrerende direktør Peter Karlsson forteller at joda, de er dyrere - men det er det verdt.
Da Ica kom til Visual Art for sine reklametavler, reiste han og de andre medarbeiderne selv rundt i samtlige av kjedens lokasjoner i Sverige. Det holder ikke å bare designe en løsning, den må være riktig tilpasset kunden og deres målgruppe.
- Det handler om helheten. Alt vi gjør skal være tydelig, det er vår styrke, sier Karlsson.
Interaktiv 3D-shopping
For å være ærlig var det mye av det samme å se i digital signing-området på IES i år. Litt variasjon i ramme her, tynnere skjermer der og så videre. Men det var noe som skilte seg ut. En av de mest spennende var nok den interaktive shopping-skjermen utviklet av sveitsiske Relevance One i samarbeid med Lego.
Lego-konsernet er ett av de store selskapene som har gjort mye på innovasjonsområdet, både på organisasjon, for kundene, på produktutvikling og B2C. Relevance One viste frem en interaktiv reklameskjerm utstyrt med kamera. Kunden holder opp en eske med Lego foran skjermen, og får en 3D-forhåndsvisning i full størrelse av hvordan byggesettet vil bli seende ut. Litt ekstra gøy at kjøretøy og bevegelige deler beveget seg på skjermen. Effekten var veldig lekker, og konseptet kan enkelt utvides til andre selskaper og produkter.
- Strategisk viktig
Jakob Hultkvist, salgsdirektør for B2B i Samsung Electronics Nordic, mener digital skilting er en viktig strategisk og avgjørende komponent for virksomhetene i kamp med nettet.
- Det er viktig å skape en unik opplevelse i butikk, å møte kundene på en dynamisk måte, mener Hultkvist.
Han viser til de mange utstillerene på ISE-messen. Trenden er tydelig, og viser at det nesten ikke er noen grenser for hvor stort og høyt (eller lite) man kan bygge med digital skilting. Han mener teknologien vil forandre hvordan vi ser på reklame og markedsføring. Foretak som investerer i media og kommunikasjon kan fremme seg, mener han. Ikke bare vil kunden møtes med store billboards, men gjennomført på LED fra lobbyen med store skjermer til kundenære små skjermer, tilpasset variabler som vær, sesong, tid på døgnet og så videre.
- Vi ser begynnelsen på en opplagt utvikling, og jeg tror det finnes et stort marked av retailere som trenger slikt, men ikke vet at de kan tjene mye på å gå digitale, sier Hultkvist.
- Det handler om å skape en bedre opplevelse. Regner det ute, viser vi kaffe på skjermen. Det er så åpenbart en win-win opplevelse, avslutter han.
For ordens skyld nevnes at Samsung betalte reise og opphold for årets ISE-tur for Computerworld.