SAMFUNN:

FARLIG: Nærmere 6 av 10 bilister med berøringsskjerm, har opplevd at den har tatt oppmerksomheten bort fra veien. I mange tilfeller har det ført til farlige situasjoner og ulykker. (Foto: Gjensidige)

Berøringsskjermer fører til trafikkulykker

90 prosent «fikler» med skjerm under kjøring.

3 av 10 av de som blitt distrahert av berøringsskjermen, sier at dette førte til farlige situasjoner. Det viser en fersk undersøkelse Ipsos har gjort for Gjensidige. 3.600 bilister har svart, og barnefamilier er verst.

– Hele 90 prosent bruker skjerm under kjøring, det er en fare for trafikksikkerheten, fastslår kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige, i en pressemelding fra selskapet.

De som har brukt ulike Apper og de som har surfet på nettet har i større grad kommet i en ubehagelig eller farlig situasjon.

Rysstad forklarer at stadig flere ulykker skyldes uoppmerksomhet. Ofte er disse ulykkene utforkjøringer, front mot front eller påkjørsler bakfra. 

Hver tredje dødsulykke skyldes at vi ikke følger godt nok med på kjøringen.

– Hver tredje dødsulykke skyldes at vi ikke følger godt nok med på kjøringen, sier Rysstad. Før snakket vi om distraksjoner som å spise matpakka eller sminke seg, nå er det skjermene som tar blikket vårt vekk fra veien, sier han, og fortsetter:

– Bilføreren tror feilaktig at man kan flytte blikket bort fra veien når adaptiv fartsholder, automatgir og andre hjelpesystemer «kjører bilen for deg». Med en hånd på rattet er det tydelig at fristelsen blir for stor til å styre med alt fra musikk, navigasjon og annet, sier han.

Bulker mer

Ifølge Rysstad ligger hovedansvaret hos hver enkelte bilfører. Likevel ligger nøkkelen hos bilprodusentene. 

– Ny teknologi må i enda større grad sette trafikksikkerhet først. Og, den må fungere så bra at alle tar den i bruk, sier han.

Det er bare 9 prosent av respondentene som svarer at de ikke bruker skjerm mens de kjører. Av de som bruker skjerm er det å velge musikk eller bruke radio, ringe og styre temperatur mest vanlig. 8 prosent bruker apper, mens 3 prosent surfer på nettet. Ifølge undersøkelsen er de nettopp de som gjør sistnevnte, som bulker mest.

Ny teknologi må i enda større grad sette trafikksikkerhet først.

Av de som har vært i en bilulykke eller bulket bilen de siste 12 månedene svarer hele 15 prosent at de bruker den interaktive skjermen til surfing på nett.

SMS og kjøring – grovt uaktsomt

–  Vi har i sommer fått enda et graverende eksempel på uvettig oppførsel bak rattet, og er svært lei av dette. Det gjelder mobilbruk, men problemstillingen med uoppmerksomhet blir den samme som for skjerm, sier Rysstad.

Saken gjelder møtekollisjon mellom en Tesla og en lastebil et sted på Østlandet. Det skjedde på en rett og oversiktlig veistrekning med gul midtstripe. Sammenstøtet skjedde da bilen brått svingte over i motgående kjørefelt og traff lastebilen.

Å skrive tekstmelding eller på annen måte ha oppmerksomheten rettet bort fra veien over tid er å anse som grovt uaktsomt og gir grunnlag for avkortning.

Bilisten har opplyst til politiet på skadestedet at hun hadde skrevet tekstmelding til en person mens hun kjørte, og ikke fulgt med godt nok for så å ha kommet over i motsatt kjørefelt og kollidert.

– Å skrive tekstmelding eller på annen måte ha oppmerksomheten rettet bort fra veien over tid er å anse som grovt uaktsomt og gir grunnlag for avkortning. I dette tilfellet var det kun lastebilførers raske reaksjon ved å svinge mot høyre, som gjorde at sammenstøtet ikke endte med katastrofe, forteller kommunikasjonssjefen. Her ble det avkortet mellom 70 – 100.000 kroner.