Nedskjæringer i EMC
Markedsdirektør Pieter Spilling er fritatt fra arbeidsoppgavene etter at lagringsgiganten har bestemt seg for å sentralisere markedsdivisjonen i selskapet.
1. mai 2011 overtok Pieter Spilling stillingen som markedsdirektør i EMC. Drøyt fire år senere er det nedskjæringer i selskapet. Ettersom EMC har valgt å sentralisere markedsdivisjonen, ble Spilling fredag ettermiddag fritatt fra sine arbeidsoppgaver.
– Det var dumt at det traff Pieter denne gangen. Dette er endringer som skjer langt ute og borte, sier administrerende direktør Jul Johansen i EMC Norge.
Johansen kan likevel fortelle at det går bra i bedriften, og at de trolig må leie inn en konsulent i Spillings fravær.
– Alle er helt nedsyltet i arbeid.
Ingen dårlig stemning
– Dette er kjedelig og leit, men sånn er det. Beslutningen er tatt høyt oppe og det er ingen dårlig stemning, sier Spilling. Han forklarer at han tidligere har vært med på å ta lignende beslutninger og at det aldri er noe gøy.
– Denne gangen satt jeg på feil side av bordet.
Spilling har bred erfaring innen marketing, kommunikasjon, salg og forretningsutvikling fra blant annet selskaper som Logica, Siemens, og Merkantildata/Ementor. Han kan fortelle at det er uklart hva han vil gjøre fremover, men at han ønsker å fortsette innen marked og kommunikasjon.
Glimt i øyet
Johansen og Spilling har jobbet sammen siden 90-tallet, blant annet i Skrivervik Data. Det gikk en lengre periode uten at de to var kollegaer, men da Johansen fikk mulighet til å ansette en person i marketing ringte han Pieter.
Nå synes han det er synd å måtte se Spilling gå.
– Han kan faget godt, og han har glimt i øyet. Vi trenger glade mennesker, og Pieter er en sånn en.