Gamlem til det offentlige
Før jul hoppet Nils Ove Gamlem av Cisco-karusellen uten å ha noe nytt å gå til. Nå venter nye utfordringer.
- Det var på tide å finne ut av hva jeg ville bli når jeg ble stor, sier Nils Ove Gamlem.
I november forlot han stillingen som teknologidirektør i Cisco - uten å ha noe nytt å gå til. Ringen var sluttet, og han ville se om det var muligheter for å skape liv også på andre planeter.
- Jeg måtte av med Cisco-brillene for å kunne åpne øynene for noe nytt, forklarer han.
Fra leverandør til kunde
Etter godt og vel 18 år i selskapet har han vært borti det meste av hva Cisco har å by på. Han begynte i nettverks- og kommunikasjonselskapet som systemingeniør i 1998, og har senere vært innom både salg og marked, før han til slutt endte opp som teknologidirektør.
Den 16. januar venter nye utfordringer for 49-åringen som i en mannsalder har vært Cisco-Norges ansikt utad. Gamlem blir seksjonsleder for digital plattform i Nav, med lederansvar for 45 – 50 ansatte.
- Hvordan blir det å gå fra leverandør- til kundesiden?
- Det gjenstår å se, ler Gamlem, og fortsetter:
- På leverandørsiden er det høy aktivitet, men jeg tror ikke det blir noe enklere å være på kundesiden. Det blir andre utfordringer, men personlig tror jeg at oppgavene og hele jobbsituasjonen er vel så utfordrende der. Det er tøffe valg som skal tas med begrensede ressurser. Når man skal forvalte en teknologi må man vurdere valgene nøye, sette de opp mot hverandre og se på hva som er best for brukerne, sier han.
Relasjonsbygger
Når han nå tar steget inn i offentlig sektor, føler han også på et visst samfunnsansvar.
- På vegne av Norge må vi bruke teknologi for å effektivisere og være konkurransedyktige. Vi må også bygge gode relasjoner mellom produsent og kunde.
Akkurat det vil nok ikke bli noe problem for den sosiale sunnmøringen. Kontaktnettverket, som han har bygget seg opp etter flere år i Cisco, kan være verdt å ta med seg videre.
- Jeg har et stort kontaktnettverk på leverandørsiden. Det vil jeg bruke for å holde meg oppdatert teknologisk og være åpen for tilbud.
Aldri vært Nav-klient
- Hva blir din første, og kanskje største, utfordring nå?
Jeg har aldri vært i kontakt med Nav som privatperson.
- Det første jeg skal gjøre, som jeg også sa i intervjuprosessen, er at jeg etter å ha lært meg navnene, skal sette meg ordentlig inn i Nav, lære meg hva de egentlig gjør. Jeg har aldri vært i kontakt med Nav som privatperson. Nå skal jeg legge til rette for at brukerne ved hjelp av teknologi kan få en bedre og mer effektiv utnyttelse av Nav. Nav skal bidra til å skape flere arbeidsplasser. Hvis jeg med mine teknologiske egenskaper kan bidra med det, så kan jeg gi noe tilbake, sier han.
Gamlem sier selv at han har en unik kunnskap om hva teknologi kan gjøre for forretningen.
- Det er min sterkeste kompetanse. Jeg evner å se forretningsbehovet, og kan forenkle og forstå kompleks teknologi. Jeg har en utpreget leverandørprofil, for enkelte er det kanskje en ulempe, men jeg tror at det å kunne se mulighetene for hva teknologien kan bidra med er en fordel.
Nye muligheter
I disse dager har Gamlem nok å sette fingra i. Han sitter godt i det, og har tatt seg både tid og råd til oppussing av kjøkkenet. Og ifølge den positive mannen ser det ikke ut til at lønningsposen vil krympe nevneverdig fremover heller.
- Det er kanskje litt personlig, men jeg MÅ bare spørre, hvordan blir det med lønna nå som du går fra privat til offentlig sektor?
Jeg har aldri sagt ja til en jobb på grunn av lønna.
- Jeg har en viss livsstil jeg ønsker å opprettholde. Eller for å si det sånn; jeg har en dyr kone, sier han spøkefullt. Likevel er det ikke summen på lønnslippen som fikk han til å ta jobben.
- Jeg har aldri sagt ja til en jobb på grunn av lønna. Jeg takket ja på grunn av mulighetene og utfordringene. Man kan heller si nei grunnet lønna, sier han videre.
Nav er allerede kunde av Cisco.
- Det vil de vel fortsette med å være nå også, ettersom du kommer inn?
- Jeg får ikke bestemme alt på egenhånd. Jeg må finne min plass, ler Gamlem.