Vil utfordre Big Techs reklamemonopol
Fire av Europas største telekomselskaper informerte formelt EU-kommisjonen om et felles prosjekt for å bygge en teknologiplattform for digital annonsering, ifølge en begjæring levert mandag 9.januar.
En
grupppe telekom-bastanjoner ledet av Deutsche Telecom, Orange, Telefonica og
Vodafone, ønsker å "tilby en personvernstyrt, digital
identifiseringsløsning for å støtte den digitale markedsføringen og
reklameaktivitetene til merkevarer og utgivere," ifølge den offisielle begjæringen.
Det melder Euractiv.
Utfordrer Big Tech
Motivasjonen bak initiativet er sannsynligvis minskende profitt-margin det siste tiåret for telekom-operatører. Nå beveger de seg inn i annonsemarkedet på nett. Nylig fikk Meta flere bøter som utfordrer måten de utformer retnignslinjer og annonsering basert på persondata.
Enn så lenge har Meta store inntekter, men det har minsket det siste året, blant annet på grunn av nye restriksjoner fra Apple. Jevnt over har Apple, Meta og Google store inntekter fra annonsering.
Samarbeider med media
Telekom-gigantene har fått med seg flere forleggere på laget. Siden mai har Deutsche Telecom og Vodafone prøvd prosjektet i Tyskland med et begrenset antall annonsører og utgivere, inkludert Axel Springers nettsted Bild.de og RTL.
Tanken er at når brukeren kobles til operatørens nettverk, vil brukeren bli tildelt et token kalt TrustPid, som bruker IP-adressen til å lage et pseudonymt token som deretter kommersialiseres for markedsføringsformål. Det står på prosjektets nettside at nettverksoperatørene eller TrustPid gir ikke videre kundedata, slik som demografiske data eller nettverksdata.
De pseudonyme tokenene produseres for hvert nettsted, noe som betyr at det ikke er noen mulighet for å lage en omfattende brukerprofil som med informasjonskapsler. Imidlertid kombineres forskjellige tokens via en "sikker matching" som forhindrer at reklamen vises for mange ganger til samme person.
Personverntrøbbel
Det har blitt stilt spørsmål om personvern kan være en hindring. Zack Meyer, som er forsker ved Centre for European Reform, tror brukere kan reagere annerledes på denne markedsføringen. Tenketanken han er ansatt i får støtte fra både Vodafone og Apple.
"Brukere forstår sannsynligvis sporing fra aktører som Google fordi de ikke betaler direkte for deres tjenestene. Det er ganske annerledes enn å bli sporet for en tjeneste brukere allerede betaler for, sier Meyers, med referanse til mobil-abonnementer.
Europakommisjonen har satt 10. februar som frist for å addressere potensielle personvern-problemer.