KOSTNADSBOMBE: I skyen gjør ikke en vellykket markedskampanje at serveren går ned, men det kan godt koste masse penger. (Foto: Istock)

Black Friday kan resultere i blåmandag

It-avdelingen må på banen, og skyforbruk må inn som variabel i markedsbudsjettene.

Publisert Sist oppdatert

Snart er det tid for en av årets aller viktigste uker i detaljhandelen. Det er nå tiden er inne for å gjøre årets beste kupp, og kanskje gjøre unna en god porsjon av julehandelen til sterkt nedsatte priser. Enten vi liker det eller ikke har handlefestene Black Friday og Cyber Monday blitt en viktig del av norske forbrukeres handlevaner, og snart kjemper både nettbaserte og fysiske butikker om oppmerksomheten vår i en konsentrert periode.

Kampen om oppmerksomhet koster. Man skal utvikle reklamekonsepter, produsere materiell og kjøpe annonseplass. Målet er oppmerksomhet, trafikk til nettet og butikken, og til slutt salg. Heldigvis har markedsførerne lang erfaring med å forutse dem, og holde dem under kontroll. På vei inn i kampanjedagene vet man hva det hele kommer til å koste.

Ikke nødvendigvis. De siste årene har det sneket seg inn en ny variabel. En som ikke automatisk havner i markedssjefens innboks: Forbruk hos skyleverandøren. Den regningen kommer etterpå, og går til it-sjefen.

Den regningen kommer etterpå, og går til it-sjefen.

Dersom man traff ekstremt godt med et budskap eller en kampanje kunne man være så heldig at det gikk viralt. Det kunne faktisk bli så populært at serveren i verste fall gikk ned. Det trenger man ikke å bekymre seg for lenger. I skyen skalerer tjenestene.

Problemet er at det koster. Særlig hvis det først og fremst skaper interesse uten å selge så mye. I disse tider kan det til og med koste ganske mye. For sky-leverandørene og datasentrene har lange avtaler på strømforbruk, men ikke nødvendigvis på alt. På uforutsett forbruk kan det dukke opp elementer av spotpriser også her.

En svært uhøytidelig rundspørring blant åtte markedsførere viste at én hadde denne kostnaden på radaren i regnestykket til kampanjen. Vedkommende jobbet for en større aktør som var klar over risikoen skyforbruket innebærer.

Faktum er at kostnaden kan være temmelig høy. Det er flere verktøy tilgjengelig for de som ønsker å ha kontroll. Man kan bygge scenarier for å forstå på forhånd, man kan sette opp dedikert infrastruktur, og man kan tagge forbruket så man kan skille ut og identifisere og analysere kostnadene i ettertid.

Men alt dette krever at it-avdelingen trekkes inn i arbeidet. For ikke å snakke om at man tar problemstillingen på alvor i forkant