UTÅLMODIGE: Mange velger å forlate nettstedet, og ikke kjøpe salgsvaren, om de får problemer med nettbutikken.

Trafikktopper som Black Friday skaper utfordringer

Syv av 10 har hatt problemer med å gjennomføre en handel i en nettbutikk.

Publisert Sist oppdatert

Aldri før har vi handlet så mye på Black Friday som under koronaåret 2020. Nå viser en ny undersøkelse, utført av Pollstatt på oppdrag fra Epinova, at slike trafikktopper øker presset på nettbutikkene. For eksempel foretrekker tre av fem å kjøpe varen et annet sted - eller å ikke kjøpe varen i det hele tatt - om de får problemer med en nettbutikk.

... konsekvensene har kanskje vært større enn vi har trodd

Kristian Borg, Epinova

– Trafikktopper som for eksempel Black Friday har vært en utfordring for de aller fleste, men konsekvensene har kanskje vært større enn vi har trodd, sier e-handelsekspert og CTO i teknologiselskapet Epinova, Kristian Borg.

Tidligere har det blitt estimert at 40 prosent av kundene vil forlate et nettsted som tar mer enn tre sekunder å laste inn.

– Syv av 10 av oss har opplevd at vi ikke fikk kjøpt det vi skulle, fordi nettsiden vi skulle handle på var nede, eller det oppstod en feil, og når så mange da gir opp er det klart at det får konsekvenser for nettbutikken, sier Borg i en melding fra selskapet.

FAKTA: Nøkkeltall fra undersøkelsen

  • 69 prosent av oss har opplevd at vi ikke fikk kjøpt det vi skulle fordi nettsiden vi skulle handle på var nede eller det oppstod en feil.
  • At en side har vært nede eller feilet har ført til at halvparten av oss har latt være å handle hos butikken.
  • 64 prosent av oss foretrekker å kjøpe varen et annet sted eller ikke kjøpe varen i det hele tatt om vi opplever problemer med en nettbutikk. 36 prosent vil helst vente og gjennomføre handelen på et senere tidspunkt i samme nettbutikk.
  • Undersøkelsen viser også at dette er en utfordring som er på vei til å bli løst. Kun 34 prosent har opplevd å ikke kunne kjøpe en vare på nett fordi siden var nede eller det oppsto en feil det siste året.

Kilde: Undersøkelse fra Pollstat gjort på oppdrag fra Epinova

Et problem på vei ut

– Utfordringen har vært at nettbutikker hadde egne servere med kapasitet til normal trafikk. Akkurat som man ikke bygger motorvei for de største utfartsdagene i året, hadde heller ikke nettbutikkene kapasitet til å ta unna for Black Friday, noe som igjen førte til frustrerte kunder, forklarer Borg.

Black Friday og den store julehandelen er like om hjørnet. Virke anslår at vi skal bruke nærmere 11 milliarder på netthandel i november og desember i år, men ifølge Borg er det grunn til å tro at problemene med nettbutikker som ikke tåler trykket er på vei ut.

– Nå har de aller fleste nettbutikker gått over til en skyløsning. Det gjør det enklere å skalere opp kapasiteten når man vet at trafikken kommer til å øke. Den tekniske flaskehalsen på Black Friday er snart et tilbakelagt problem, for noen av de største nettsidene er det allerede løst.

Irritasjonsmoment

Fraktproblemene i forbindelse med pandemien, som har ført til en knapphet på importvarer som elektronikk og klær, har vært en utfordring for mange butikker i år. Men selv når fraktkrisen er løst, kan nok varelageret bli en utfordring for mange aktører på de store handledagene, tror Borg.

– Når man har fått bukt med nedetiden til nettbutikkene vil irritasjonsmomentet for kunden heller være at det er utsolgt. Det blir spennende å se hvordan butikkene velger å løse dette. Her blir kanskje svaret å finne gode løsninger på hvordan åpne opp for deler av lagerbeholdningen gjennom dagen, sier Borg.