Trafikktopper som Black Friday skaper utfordringer
Syv av 10 har hatt problemer med å gjennomføre en handel i en nettbutikk.
Aldri før har vi handlet så mye på Black Friday som under koronaåret 2020. Nå viser en ny undersøkelse, utført av Pollstatt på oppdrag fra Epinova, at slike trafikktopper øker presset på nettbutikkene. For eksempel foretrekker tre av fem å kjøpe varen et annet sted - eller å ikke kjøpe varen i det hele tatt - om de får problemer med en nettbutikk.
... konsekvensene har kanskje vært større enn vi har trodd
Kristian Borg, Epinova
– Trafikktopper som for eksempel Black Friday har vært en utfordring for de aller fleste, men konsekvensene har kanskje vært større enn vi har trodd, sier e-handelsekspert og CTO i teknologiselskapet Epinova, Kristian Borg.
Tidligere har det blitt estimert at 40 prosent av kundene vil forlate et nettsted som tar mer enn tre sekunder å laste inn.
– Syv av 10 av oss har opplevd at vi ikke fikk kjøpt det vi skulle, fordi nettsiden vi skulle handle på var nede, eller det oppstod en feil, og når så mange da gir opp er det klart at det får konsekvenser for nettbutikken, sier Borg i en melding fra selskapet.
Et problem på vei ut
– Utfordringen har vært at nettbutikker hadde egne servere med kapasitet til normal trafikk. Akkurat som man ikke bygger motorvei for de største utfartsdagene i året, hadde heller ikke nettbutikkene kapasitet til å ta unna for Black Friday, noe som igjen førte til frustrerte kunder, forklarer Borg.
Black Friday og den store julehandelen er like om hjørnet. Virke anslår at vi skal bruke nærmere 11 milliarder på netthandel i november og desember i år, men ifølge Borg er det grunn til å tro at problemene med nettbutikker som ikke tåler trykket er på vei ut.
– Nå har de aller fleste nettbutikker gått over til en skyløsning. Det gjør det enklere å skalere opp kapasiteten når man vet at trafikken kommer til å øke. Den tekniske flaskehalsen på Black Friday er snart et tilbakelagt problem, for noen av de største nettsidene er det allerede løst.
Irritasjonsmoment
Fraktproblemene i forbindelse med pandemien, som har ført til en knapphet på importvarer som elektronikk og klær, har vært en utfordring for mange butikker i år. Men selv når fraktkrisen er løst, kan nok varelageret bli en utfordring for mange aktører på de store handledagene, tror Borg.
– Når man har fått bukt med nedetiden til nettbutikkene vil irritasjonsmomentet for kunden heller være at det er utsolgt. Det blir spennende å se hvordan butikkene velger å løse dette. Her blir kanskje svaret å finne gode løsninger på hvordan åpne opp for deler av lagerbeholdningen gjennom dagen, sier Borg.