Frykter at minst 5 prosent av pakkene vil komme for sent denne julen
Salesforce mener Black Friday har litt av skylda.
Netthandelsboomen skaper et stort press på transportselskapene.Dager før Black Friday har norske retailere allerede håndtert et netthandelstrykk tilsvarende denne dagen i flere måneder. Det viser Salesforce’ shopping indeks, som måler digitale trender innen e-handel.
I Q2 og Q3 økte netthandelen i Norden med henholdsvis 54 og 33 prosent, sammenliknet med året før. Salesforce spår at denne veksten vil tilta i siste kvartal. Det skriver CRM-selskapet i en pressemelding.
– Opptil 30 prosent av salget fra detaljhandel vil kunne skje digitalt denne julen. Med denne økningen er det en risiko for at fraktfirmaene vil drukne i pakker, og ikke klare å håndtere etterspørselen i perioden mellom Black Friday og jul. Derfor anslår vi at minst fem prosent, eller hver 20. pakke ikke vil nå frem i tide, sier Lars Grønkjær, ansvarlig for Salesforce’ e-handelsløsninger i Norden og Benelux, i meldingen.
Klikk-og-hent
Grønkjær mener butikkene vil kunne vinne stort på å la kundene bestille varer på nett og hente i butikk.
– Under fjorårets julehandel så vi at klikk-og-hent-løsningen ble en forbrukerfavoritt i Norge. Butikkene som tilbød denne løsningen klarte å redusere belastningen på frakt i de travlete ukene, og trygge kundene om at julegavene ville komme frem i tide, sier Grønkjær.
Salesforce forventer at økt digital shopping vil gjøre at butikkene får flere varer i retur i forbindelse med julehandelen, opptil 30 prosent mer.
– For å redusere antall returer blir det enda viktigere å gi god kundeveiledning i nettbutikken. Det kan være gjennom en live-chat, detaljerte produktbeskrivelser, anmeldelser, instruksjonsvideoer, og tydelige bruks- og størrelsesguider. Innsikten vår tilsier at forbrukere vil benytte seg av butikkassistanse 30 prosent mer i år, sammenliknet med fjorårets julehandel, sier Grønkjær i meldingen.