TEST: Stilig og presis GPS
Blaupunkt har oppdatert Lucca 5 med et lite knippe nye funksjoner og litt ny design.
Oppdateringene og de nye funksjonene i Travelpilot Lucca 5.3 er kanskje ikke banebrytende, men jevnt over gode nok til at vi lar oss overbevise.
Da vi testet Blaupunkts Lucca 5.2 i fjor sommer, kunne vi ikke annet enn å la oss imponere. Den var fullstappet av både nyttige og unyttige funksjoner, og navigasjonen fremsto for det meste som knirkefri, med unntak av et par underlige beskjeder langs motorveien.
Oppfølgeren Travelpilot Lucca 5.3 ser på overflaten relativt lik ut som forrige versjon. Designen er nesten den samme, om enn med noen forandringer. Blant annet er de trykkfølsomme feltene på hver side av skjermen, som styrte volum og zoom, borte.
Volumknappene er i stedet flyttet ned på knapperaden under skjermen, mens andre funksjoner nå styres via den trykkfølsomme skjermen. Funksjonsmessig gjør det ikke den store forskjellen, men vi setter pris på at volum fortsatt styres via fysiske knapper. Designmessig derimot, synes vi nok at forrige utgave var et lite hakk stiligere, litt tristere design til tross - Lucca 5.3 er uansett stiligere enn de fleste andre gps-enhetene på markedet.
På innsiden av skallet er det også gjort en del forandringer. Det er blant annet lagt til bluetooth-funksjon, som blant annet lar deg bruke gps-en som håndfrisett til mobilen, eller sende musikk til bilens stereoanlegg, om dette også er utstyrt med bluetooth.
Dessverre er både høyttaleren og mikrofonen i svakeste laget for å kunne benyttes til håndfrifunksjonen. Her fungerte den relativt spinkle høyttalerfunksjonen i vår HTC bedre. Lucca 5.3 er ikke utstyrt med en kontaktlistefunksjon slik som mange av konkurrentene er.
Den innebygde programvaren gjør for det meste det samme som i forrige versjon, men er både raskere og enklere å bruke enn tidligere. TMC er også blitt lagt til, dermed er det mulig å bli advart om blant annet kø og trafikkulykker, vel å merke om det er støtte for det i området du befinner deg.
Raskt og presist
Navigasjonsfunksjonene styres enkelt via den 4,3 tommer store bredskjermen, og det hele er relativt enkelt og intuitivt, men kan kreve litt tilvenning. Når destinasjonen er plottet inn går ruteberegningen relativt raskt, og rutene som settes opp er for det meste presise og riktige.
Det hendte dog at Lucca 5.3 valgte litt andre ruter enn det vi normalt velger i kjente områder, men som oftest viste det seg at dens valg var smartere enn våre gamle vaner. Du kan velge forskjellige rutealternativer, med eller uten motorvei, utenom bomveier eller ferger og så videre. Det er også lagt til valg for mest økologisk riktige rute.
Når ruten er plottet inn er det bare å sette i gang. Meldingene leveres både muntlig og som små ikoner på skjermen, og er som oftest presise og gode. Det hender dog at de kan komme litt sent.
Dessverre kan det se ut til at kartpakken ikke er helt oppdatert for norske forhold. Blant annet er fotoboksvarslingen litt overivrig, og det kommer meldinger om en rekke fotobokser som ikke har vært i drift på flere år. Under en tur fra Larvik til Oslo merket vi oss også at det manglet oppdaterte kart for den nye biten av E18, som starter like etter Tønsberg. Med ett mente gps-en at vi kjørte midt ute på et jorde. Det er svakt, med tanke på at den delen av veien etter planen skulle åpnes omtrent samtidig som Lucca 5.3 kom i salg, og at det er en av hovedfartsårene på Østlandet.
Kartpakken som leveres med enheten omfatter 40 europeiske land, alt lagret på det innebygde minnet. Dermed er det fritt frem å bruke Secure Digital-leseren til minnekort fylt med musikk, bilder eller film. Lucca 5.3 støtter nemlig alle tre. Disse funksjonene fungerer greit, og enhetene støtter de mest brukte formatene for bilder og musikk, samt wmv for videoavspilling.
Som ekstrautstyr er det også mulig å koble til ryggekamera, dvd-spillere og spillkonsoller.
Konklusjon
Det er ikke til å stikke under stol at gps-er flest ser relativt trauste ut, og at Blaupunkt med Lucca 5.3 og dens spennende design burde klare å kapre andeler blant de som ønsker seg noe litt annerledes.
Blaupunkt Travelpilot Lucca 5.3 er jevnt over en svært god navigasjonsenhet. Den beregner ruter raskt og presist, og er rask til å omregne om du velger å avvike fra den planlagte ruten. De verbale meldingene er behagelige og presise, selv om de ved et par anledninger kom litt sent.
Kartpakken enheten er utstyrt med er for det meste oppdatert, selv om en del fotobokser med fordel kunne vært fjernet, og en viktig ny vei som E18 burde vært lagt til. Gps-en er utstyrt med en del ekstrafunksjoner, noen mer nyttige enn andre. En av de viktigste, håndfrittfunksjonen, fungerer dessverre relativt dårlig.
Pris: Ca kr 4 500 Internett: www.blaupunkt.no Levert av: Blaupunkt + Rask og presis navigasjon. Pent design. Godt med ekstrafunksjoner. Fotoboksvarsel.- Tidvis litt sene beskjeder. Svak høyttaler og mikrofon. Prisen. Fakta: Centrality Atlas III dobbeltprosessor ARM9 400 MHz. TMC. 2D- eller 3D-kartvisning. Ca. 2,1 millioner interessepunkter (POI). MMC/SD-kortplass (max 4 GB). 2 GB internt flashminne og 128 MB SDRAM. 4,3-tommer trykkfølsom skjerm (480 x 272 piksler). Spiller wma/mp3, viser wmv-video og jpeg-bilder. Bluetooth for håndfritt og musikkstreaming. |
LES OGSÅ: Planlegg bilferien med Blaupunkt