INFLUENS.NO: Slik fremstår den nye bloggerportalen på nettet. (Skjermdump: Influens.no)

Modne bloggere i samarbeid

23 norske bloggere har bestemt seg for å gå sammen om en portal myntet på lesere over 40 år. Tiltaket er en protest mot medienes ensidige fokus på unge lesere.

– Mediene dyrker den unge demografien, påstår gründerne bak det nye nettstedet www.influens.no, Vibeke Montero og  Inga Ragnhild Holst, i en pressemelding om lanseringen, som offisielt finner sted 29. mai.

– Eldre synes ikke

– Selv om det er tydelig at de voksne både har tid og mulighet til å leve etter egne preferanser, så speiler ikke dagens mediebilde dette. De eldre synes ikke, eller de blir sett på som noe trist, noen som pusher 50 og 60. Det ønsker vi å gjøre noe med, sier Montero, som er journalist og står bak reisebloggen Bortebest.no sammen med Holst.

Bloggerne som er med på samarbeidet, dekker et bredt spekter av temaer, fra bil, mote, reiseliv og hagestell til kultur og samliv, og mye annet. – De vil nå ut til en ekstremt kjøpesterk og livsglad gruppe, som i dag ikke synes så godt i mediebildet, sier gründerne.

– Ifølge Statistisk sentralbyrå bruker gjennomsnittshusholdningen i aldersgruppen 40-49 år 5.535 kroner mer per år på kultur- og fritidsaktiviteter, klær og sko enn husholdningene i aldersgruppen under 30 år. Det er nesten dobbelt så mye som den yngre aldersgruppen bruker, sier Inga Ragnhild Holst.

Kjente og mindre kjente navn

Blant bloggerne på influens.no finner man for eksempel tidligere filmsjef i Oslo Ingeborg Moræus Hanssen, sexinspirator og tidligere Cupido-redaktør Cecilie Kjensli, SV-politiker Ivar Johansen, stylist og journalist Marianne de Bourg, lærer og biltester Hans Vidar Levinsen, ernæringsfysiolog og yogalærer Gunn Helen Arsky, økonomiskribent Eivind Berg og vinanmelder Heidi Jaksland Kverno – og en rekke andre.

– Dette er en liten revolusjon. Vi har laget et sted som gjør at trettiåringene kommer til å glede seg til å fylle 40, sier Inga Ragnhild Holst.