DEBATT | Ola Martin Lykkja, Q-Free
Veiprising: Veien som en tjeneste
Veiprising for massemarkedet: En smartere og mer rettferdig løsning er under utvikling.
Siden 1984 har Q-Free vært en pionér innen bompengeløsninger. Nå er vi entusiastiske over våre investeringer i neste generasjon veiprisingsløsning, internt kalt veiprising 2.0 eller Road User Charging 2.0 for det internasjonale publikum.
Men hva skiller RUC fra eksisterende løsninger? La oss starte med det grunnleggende, hva er veiprising 2.0, egentlig?
I dag er vi vant med køprising- eller bompengesystemer hvor en betaler basert på spesifikke punkter bilen passerer for å bruke en del av veien eller komme inn i en sone. Veiprising 2.0 tar perspektivet om veien som en tjeneste der betalingen er basert på distansen du kjører, i stedet for punkter som passeres. I 2.0-versjonen er det mulig å innføre rushtidsavgifter og forskjellige priser for kjøring i urbane og rurale områder på en dynamisk måte.
Pengeflyten er også annerledes sammenlignet med et bompenge- eller køprisingssystem. Avgiftene fra de sistnevnte går typisk tilbake til veiutbygging, vedlikehold og kollektivtransport, mens veiprising 2.0-avgifter ofte dekker eksterne kostnader ved trafikk, som ulykker, støy og forsinkelser.
Mange land opererer allerede med veiprising for tunge kjøretøy, og de ulike systemene fungerer ofte parallelt. I markeder hvor eksterne kostnader dekkes av drivstoffavgifter, som nå reduseres på grunn av overgangen fra fossile til batterielektriske kjøretøy og redusert bilbruk, kan veiprising for personbiler bidra til å kompensere staten for disse synkende inntektene.
Kostbare brikkeeneheter
Hvorfor passer ikke eksisterende veiprisings-teknologi som finnes for tunge kjøretøy til personbilsegmentet?
Installasjonskostnadene legges til utstyrskostnadene og gjør det dyrt å introdusere et veiprisingssystem for alle kjøretøy.
Dagens veiprisingsløsninger for tunge kjøretøy består av relativt store og kostbare brikkeenheter om bord i kjøretøyet. I noen tilfeller kreves det et verkstedbesøk for installasjon, og alle nåværende enheter på markedet krever ekstern strømforsyning.
Installasjonskostnadene legges til utstyrskostnadene og gjør det dyrt å introdusere et veiprisingssystem for alle kjøretøy. Kilometeravgiften for en liten personbil vil være mye lavere enn for lastebiler, og derfor må utstyrs- og installasjonskostnadene reduseres. Størrelsen på enheten og strømkabelen er også et estetisk problem. Videre ble tungbil-løsningen utviklet før GDPR trådte i kraft og samler mer data enn strengt nødvendig for RUC-operasjonen.
Kostnadseffektiv brikke
Hvordan jobber vi for å møte behovet for et veiprisingssystem for personbiler?
En viktig teknologisk drivkraft er utviklingen av en ny generasjon av såkalte Global Navigation Satellite System (GNSS)-moduler: En generasjon av brikkeenheter for veiprising, designet for maksimal ytelse, minimal størrelse og lavt strømforbruk. Resultatet er en liten, kostnadseffektiv og batteridrevet brikke som passer for det voksende markedet for mindre kjøretøy. Q-Free sin veiprisingsløsning vil være fullt kompatibel med DSRC, inkludert neste generasjon av Q-Free´s DSRC-teknologi, og kan installeres som hvilken som helst brikke ved hjelp av dobbeltsidig tape på svært kort tid.
Hvem er de viktigste aktørene i et RUC-system, og hva er deres roller og behov?
I de fleste veiprisingssystemer vil staten hovedsakelig ha rollen som avgiftsinnkrever.
Veiprisingsystemer organiseres litt ulikt i forskjellige markeder, men normalt spiller nasjonale myndigheter en betydelig rolle og behandler nettoinntektene som annen offentlig inntekt. I Norge har de nasjonale veimyndighetene både ansvar og eierskap til det nåværende bompengesystemet, mens det i andre markeder som Spania og Australia finnes private konsesjonærer som er bompengeinnkrevere med rettigheter til å kreve inn avgifter for deres infrastruktur.
I de fleste veiprisingssystemer vil staten hovedsakelig ha rollen som avgiftsinnkrever. Q-Frees utviklingsprosjekt for neste generasjon veiprising er delvis finansiert av Norges forskningsråd, med SINTEF, Statens vegvesen og tjenesteleverandøren Skyttel som forskningspartnere.
Dette tverrindustrielle samarbeidet og innspill fra ulike aktører er avgjørende for den gode utviklingen av et nytt veiprisingssystem som vi har opplevd.
Veien videre
Hva er veien videre for utvikling og implementering av teknologien?
Vi har stor tro på veiprising 2.0 og synes jo selvfølgelig dette prosjektet er veldig spennende, og har mye å dele.
I 2021 gjennomførte Q-Free en vellykket storskala pilot av systemet, kalt GeoFlow, med over 200 testkjørere i Trondheim. Dette betyr at teknologien allerede er bredt testet i flere omganger i markedet, og vi har god sluttbrukerinnsikt. Vi jobber nå med å minimere enhetens størrelse ytterligere for å få et enda mer kostnadseffektivt system, samtidig som vi ser etter kommersielle prosjektpartnere for videre utvikling, testing og mot fremtidig kommersialisering.
Vi har stor tro på veiprising 2.0 og synes jo selvfølgelig dette prosjektet er veldig spennende, og har mye å dele. Alle som vil vite mer kan delta på ITS Forum sin digitale konferanse 22. januar. Konferansen er gratis. Ellers må alle med interesse gjerne ta kontakt med meg eller lese mer om oss på www.q-free.com og følge oss på LinkedIn.