NYHETER:

FORNØYDE: Samarbeidspartnerne Tor Even Blom-Ramberg leder for Wolt Drive i Norge og Island, Mikkee Caldeira grunnlegger og administrerende direktør i Botag Technology, og Morten Gilje kundedirektør i Botag er alle fornøyde med de nye mulighetene. (Foto: Lucy Pesik/Wolt)

Wolt med nytt retailtech-samarbeid

Hjemleveringsselskapet Wolt har iverksatt en pilot sammen med det norsk-nederlandske retailtech-selskapet Botag. Dette skal gi kundene større muligheter for sømløs bestilling og hjemlevering.

Nederlandske Botag Technology har flere nordmenn i både styret og ledelsen, noe som trolig ligger bak at selskapet etablerte et datterselskap i nettopp Norge høsten 2023.

En pilot mellom Botag, klesmerket Gant i Oslo og Wolt startet i desember fjor. Nå er planen ifølge en pressemelding å rulle ut den nye tjenesten til mer enn 120 butikker og merkevarer innenfor flere segmenter innen utgangen av året.

– Norge er et bra sted å teste denne teknologien ettersom nordmenn flest er langt fremme når det gjelder bruk at moderne teknologi, særlig i kjøpsprosessen. Vi har en god infrastruktur for levering, både med Wolt og mer tradisjonelle leveringstjenester. Jeg ser virkelig frem til å revolusjonere hvordan nordmenn handler, sier Morten Gilje, den norske med-gründeren, styremedlem og kundedirektør i Botag i en pressemelding.

Hva de vil

Ved hjelp av Botags teknologi, og Wolts leveringstjeneste Wolt Drive, kan kundene få akkurat det de vil fra samarbeidende butikker levert hjem på døren, plukke det opp i butikk eller få varer sendt til postkassen.

Rent praktisk kan kundene bestille å få levert varer på den måten de ønsker fra et hvilket som helst markedsføringsbilde drevet med Botags teknologi. Dermed er det avgjørende for partene at flest mulig av de 120 merkevarene og butikkene de ønsker seg tar i bruk teknologien.

Slike markedsføringsbilder kan være fra et nyhetsbrev eller i sosiale medier, eller en QR-kode i et magasin eller utendørsreklame. Da kan kunden kjøpe produktet fra den butikken som er nærmest, og enten plukke det opp i butikken, få det levert på døren på en halvtime med Wolt eller som tradisjonell pakkepost om kunden har større avstand til butikken.

Sømløst

– Vi er kjempeglade for å samarbeide med Botag og utnytte vår Wolt Drive-tjeneste til å forbedre måten norske forbrukere handler digitalt, sier Tor Even Blom-Ramberg, leder for Wolt Drive i Norge og Island.

Han sier også at partnerskapet henger godt sammen med selskapets ønske om å hjelpe lokale butikker med å tilby kundene bedre tilgjengelighet og smarte løsninger som gir bedre bekvemmelighet for alle.

Botag Technology-grunnlegger og administrerende direktør Mikkee Caldeira viser i pressemeldingen til at partnerne sammen ikke bare kan forbedre effektiviteten i leveringen, men også tilby kunder en sømløs og integrert kundeopplevelse.

– Med Wolts robuste leveringsnettverk og vår innovative teknologi, kan vi nå tilby våre kunder en uovertruffen bekvemmelighet, sier Caldeira.

– Sammen med Wolt og våre retailpartnere ser vi selvsagt også på det internasjonale markedet, legger med-gründer Morten Gilje til.