Kanalpartnere mest fornøyd med HP
HP har rykket opp på førsteplass på internasjonalt kanal-barometer.
I Canalys’ løpende undersøkelsen av kanalpartnernes tilfredshet med leverandørene sine, kom HP på førsteplassen i begynnelsen av oktober, forteller administrerende direktør Verner Hølleland i HP. Han ser resultatene som en tydelig indikator på at HP er på rett vei etter at det opprinnelige selskapet ble delt i to for snaut et år siden.
Ti kriterier
Leverandør-benchmarkingen er basert på hovedsakelig europeiske kanalpartnernes erfaringer med å arbeide med forskjellige levandører, og den fokuserer på deres styrke og svakhet, samt på forbedringene de har gjennomført siden forrige undersøkelse. Partnerne kan bare gi karakterer til leverandører som de selv benytter.
Kanalpartnerne vurderer leverandørene etter disse kriteriene:• Hvor lett det er å gjøre forretninger• Marginer og lønnsomhet• Vekstmuligheter gjennom service og support• Portaler og elektroniske verktøy• Kvaliteten på teknisk support til kanalpartnerne og kundene deres• Markedaktiveteter og evne til å generere leads• Produktenes tilgjengelighet og levering• Akkreditering og spesialiseringsprogrammer• Account management• Håndtering av konflikter med andre forhandlere og deres salgsteam
Bak undersøkelsen står analysebyrået Canalys som har spesialisert seg på kanalen. De driver blant annet nettsamfunnet Candefero for kanalpartnere, der de henter input til benchmarkingen av de forskjellige store levarndørene. For tiden har de over 8.500 medlemmer fra hele verden, med overvekt på EMEA-landene. Deltakerne i undersøkelsene må verifisere at er ledere hos kanalpartnere til en eller flere at de store leverandørene. Hittil er det avgitt 22.000 stemmer.
– Vi kunne ikke fått noen bedre anerkjennelse enn at våre kanalpartnere vurderer oss til førsteplass, sa Nick Lazaridis, som er president i HP for Europa, Midt-Østen og Afrika.– I løpet av de siste 12 månedene har vi nyskapt vårt forhold til kanalen. Det har skjedd med ny produktutvikling, utvidelse av HPs partnerledede servicemodell, og viktigst – gjennom å utvikle en effektiv strategi for å engasjere kundene og samarbeide med dem. HPs overordende mål er globalt å øke kanalens bidrag til omsetningen fra 80 til 87 prosent. Kanalen er en integrert del av HPs DNA, i dag og i fremtiden, sa Lazaridis til slutt.