Avspark for digitale arenaer i norsk fotball
Fredag starter Tippeligaen. I 2016-sesongen videreutvikler Norsk Toppfotball flere "Connected Stadiums" i en ”Connected League”, der mange nettbaserte tjenester kan tilbys på alle arenaer. Hos Viking i Stavanger startet man i 2015 og er alt godt i gang.
Wifi-soner i det offentlige rom er en sjeldenhet i Norge. Alt i januar 2014 lanserte Norsk Toppfotball sine planer for å koble opp de første arenaene med wifi-soner og mange nye tjenester. Det unike med en fotballstadion i så måte er at særdeles mange vil benytte digitale tjenester samtidig. Dermed blir mobilnettene lett overbelastet. Derfor trenges Wifi for å ta last fra mobilnettene.
Viking og Odd først
Det arbeides nå med å få inn Wifi med egne tjenester på så mange som mulig av om lag 60 arenaer i Norge og Sverige. Norsk Toppfotball og Svensk Elitfotboll samarbeider om dette. I Norge er det Viking stadion som er kommet lengst og hadde installasjon på plass alt fra start på sesongen 2015. Fra seriestart i år vil en skikkelig wifi-sone også være i drift på ene siden av Skagerak stadion (Odd) og hele nasjonalarenaen Ullevål skal etter planen være klar til landskampen mot Tyskland 4.september, opplyser teknisk prosjektleder for Connected League i både Norge og Sverige, Jon Ola Bergaplass.
Vil få stort omfang
Bergaplass opplyser at man på Viking stadion registrerte mer enn 8.000 nye fotballfans over wifi-nettet i fjor, derav om lag 6.000 Viking-fans, - naturligvis. Dette gav Viking en økning på 37 prosent i kundedatabasen. På Viking stadion kan du allerede se parallelle kamper fra andre arenaer, -live og klipp, og du kan plukke opp ulike kameravinkler fra banen du er på.
”Delingsøkonomi” på fotballstadion
- Når alle arenaene dette er aktuelt for i Norge og Sverige er koblet opp, regner vi med 1,5 million unike MAC-adresser årlig i Sverige og 1 million i Norge. Stadioner utløser spesielle krav til wifi-nettene både når det gjelder kapasitet og design. En problematikk er at vi for eksempel ute på tribunen kanskje ikke ønsker ac-standard over aksesspunktene [802.11 ac] fordi denne standarden tillater at superbrukere med avanserte terminaler kan bundle frekvenser og dermed stjele voldsom kapasitet. Mens på pressetribunene er det kanskje akkurat dette man ønsker. Radiomagnetiske bølgelengder er en ressurs som man både kan og må dele på, og derfor kan man kanskje bruke et buzz-word og kalle dette en slags fysisk delingsøkonomi, humrer Bergaplass.
Fotballen i Norge og Sverige har leid sitt eget transport- og TV-kontribusjonsnett (WAN) fra Telenor-selskapet Norkring som sikrer et kraftig nett mellom alle arenaer i Tippeligaen, Allsvenskan, OBOS-ligaen og Superettan . Her skal både publikumstrafikk og TV-signaler formidles.
Norge og Sverige er ledende i utviklingen av ”Connected League”, men andre ligaer og enkeltarenaer i hele verden arbeider med å bedre publikums opplevelse ved hjelp av kommunikasjon med mobile devicer. Mange fans synes dette er bare positivt, mens andre også ytrer skepsis til bruk av mobiler når poenget er å støtte laget og se matchen live. Noen ihuga fotballfans har tatt til orde for å forby eller begrense bruk av Wifi og digitale tjenester på stadion fordi de kanskje kan ta vekk noe av engasjementet for selve kampen. På den andre siden synes mange fans at det å twitre og dele inntrykk er grunnleggende for å vise at man støtter laget sitt. Det er altså duket for gode diskusjoner rundt dette i tiden framover.
Hvem eier tilskuerene?
- Uansett mener det fleste stadion-eiere at stadion ikke skal eller bør bli en de-digitalisert sone, heller tvert imot. Vi ser også konturene av en interessant diskusjon mellom arrangøren, dvs. klubben som ønsker alle med mobile enheter som kunder i sitt wifi-nett og på den andre siden mobiloperatører, om hvem som skal eie trafikk og tjenester til mobile enheter under en match eller event. Her kan det ligge til rett for interessante samarbeidskonstellasjoner for eks. med utgangspunkt i EAP-SIM autentisering, avslutter Bergaplass.