Cisco satser på programvare og tjenester
Programvareabonnement og tjenester skal levere løpende inntekter. Cisco oppfordrer sine partnere til å bli med.
Programvarelisenser skal ikke lenger selges, men leies. Bransjetrenden er forankret med overgangen fra lokale it-ressurser til nettsky og "produkt-as-a-service"-satsningen, og til og med for basic-produkter som operativsystemet Windows 10, Office 365 og Adobe Creative Cloud.
Også de gamle, veletablerte B2B-aktørene henger med på trenden. Under årets partnerkonferanse Cisco Partner Summit i San Diego, California, bekrefter Cisco sin strategi og satsning på å bygge faste inntekter. Programvare, tjenester og abonnement skal sikre løpende inntekter for nettverkskonsernet.
Saas og løpende inntekter
I dag er omtrent 28 prosent av Ciscos inntekter løpende, men konsernet jobber fokusert for å øke tallet, blant annet gjennom oppkjøp av selskaper som driver innen Saas-området.
- Programvarevirksomheten vår har økt med tosifret tall over de siste par kvartalene, sa økonomidirektør Kelly Kramer under konferansen, ifølge Channelweb.
Fordelene med denne satsningen vil komme både kunder og partnere til gode, i tillegg til å posisjonere Cisco for vekst. Eksempelvis vil en forhandler der 90 prosent av inntekten er løpende kunne konsentrere seg om å vokse på ny- og mersalg og vekst for bedriften.
Derfor oppfordrer Cisco sine partnere til også å satse på faste inntekter og abonnement, noe et godt antall partnere er godt i gang med allerede, i en eller annen form. Det er uansett nødvendig å være endringsvillig endringer for å vokse i markedet.
- Mye av utviklingen vår får på Saas-løsninger som leveres med løpende månedlig abonnement. Vi ønsker åpenbart å oppfordre alle våre partnere til å gjøre det samme. Det er bra for dem og det er bra for oss, sa Ciscos kanalsjef Wendy Bahr.