Leverer det bedriften begjærer av it

Minibank, Vmware, stormaskin, tynne klienter, pc-er, lagring og industristandard datamaskiner. Det er bare å velge. I Norge er innsatsen mer beskjeden. Håpet er å gjøre noe med det.

Publisert Sist oppdatert

MÜNCHEN: Menneskesentrert innovasjon er blitt Fujitsus slagord.

- Ting bidrar ikke til innovasjon, mennesker gjør, derfor slagordet, sier Joseph Reger, teknologidirektør i Fujitsu EMEIA.

Til tross for de mange produktene er det ikke lenger produkter som det er interessant å presentere, men konsekvensene av produktene i bedriftssammenheng. Det var derfor lite snakk om de nye produktene Eternus CD10000, Primeflex og pc-en Stylistic Q555 som Fujitsu selv betegner et nettbrett.

Biometri

Derimot var det mye oppmerksomhet om den biometriske sikkerhetsteknologien Palmsecure som leser venestrukturen i håndflaten til en person og omgjør strukturen til en digital identifikasjon. Denne kan lagres på et kontaktløst kort som benyttes for å autentisere en person som benytter håndflaten for adgangskontroll.

Fysisk sikkerhetstilgang er typisk eksempel for bruk, men Fujitsu har også en håndflateavleser på enkelte bærbare pc-er. Det er bare å holde hånden et stykke over leseren.

Investering i større internasjonal leveransekjede, Palmsecure og Primeflex er ifølge Fujitsu tre eksempler på menneskesentrert innovasjon.

Primeflex er en familie integrerte datamaskiner som skal være motor for programvare som Microsoft og Vmware og applikasjoner fra eksempelvis SAP. 20 forskjellige applikasjonstilpassete versjoner er definert. Et av de første eksemplene er Vmwares nye referansedesign Evo: Rail som Fujitsu allerede kan levere.

Men på Fujitsu Forum i messehallen i München var det produkter over alt. Det var mennesker over alt. De syntes å hige etter informasjon om hva Fujitsu har å tilføre og hvilket alternativ Fujitsu er til de amerikanske it-produsentene.

Mer internasjonal

I 2013 omsatte Fujitsu for 33 milliarder Euro (4.800 milliarder Yen eller 46 milliarder dollar). På fem år er dette en tilbakegang på rundt 20 prosent. Rundt 162.000 ansatte jobber i over hundre land.

Også i Norge har omsetningen gått ned, men nå er det ny optimisme etter at service og produktansatte jobber tett sammen.

- Det er ikke lenger vertikaler som andre steder. Vi jobber tett sammen. Etter første halvår ligger vi foran budsjett og tjener penger, sier Dag Melheim, salgsdirektør og leder i Fujitsu i Norge.

I Norge er halvparten av omsetningen brukerprodukter, men de skal reduseres til 15 prosent. Manglende kompetanse på mer avanserte produkter leveres fra de andre landene i Fujitsu, først og fremst fra Norden.

Ting bidrar ikke til innovasjon, mennesker gjør, derfor slagordet.

23,5 prosent av omsetningen knyttes til brukerutstyr, 11,7 prosent til tekniske enheter, mens resten var større it-systemer, mange rettet mot datasentre.

Mens 2012 og 2013 ble brukt til omstrukturering vil de nærmeste årene bli brukt til internasjonalisering og nye satsningsområder. Fujitsu skal fremstå som mer relevant og mindre japansk. Det hjelper lite å være størst på it i Japan. Rundt 32 prosent av omsetningen kommer fra ande steder enn Japan.

Fem salgsområder sørger for salget, hvorav Norge tilhører EMEIA (Europa, Midt-Østen, India og Afrika) med totalt 28.000 ansatte.

Vanskelige tider

- Det har vært vanskelige tider. Vi må derfor hjelpe kundene trives med å tilpasse seg den digitale omformingen som kreves, sier Duncan Tate, direktør for EMEIA i Fujitsu.

Konsekvensen er at Fujitsu har jobbet med å skaffe seg store europeiske kontrakter som eksempelvis EDP, den store portugisiske energileverandøren. Også Norsk Hydro skal på sikt overlate all sin it-virksomhet til Fujitsu.

- Tradisjonell it er blitt en flaskehals. It-direktøren gjør ikke jobben sin godt nok, fortsetter Duncan Tate.

Det er digitaliseringen av alt rundt oss, med rapportering fra sensorer og all databearbeidingen i smarttelefoner og på sosiale nettsteder, som har fått Fujitsu til å hevde at it-fagfolkene ikke henger med slik de gjorde for syv år siden.

- Vi får den hyperkoblete verden. Den kan sammenlignes med nettverksstrukturen i hjernen. IOT er et teknologigrunnlag for digital transformasjon, forklarer Joseph Reger.

Som eksempel på transformasjon fremheves Starbucks som er fullstendig digitalisert selv om produktet, kaffen, er analog. For Reger er Starbucks et forbilde for store europeiske industrivirksomheter.

Politikere oppmerksomme

IOT (Internet of Things) danner et grunnlag for mer omfattende digitalisering ved å utnytte datagrunnlaget fra sensorer. Også politikere i EU begynner å bli oppmerksomme på IOT og hva det bidra til endringer for europeisk industri.

Det er mange prosjekter, spesielt innen helse hvor IOT kommer til å spille en avgjørende rolle om fem år. Utfordringen er sikkerheten som vil kreve kryptert kommunikasjon, spesielt mellom maskiner.

- Kundene må skape en virksomhet basert på en idé om hvordan det skal gjøres. Det vil ikke være selvsagt, så det gjelder å feile raskt for deretter å korrigere. Innovasjon i forretningsvirksomheten krever bidrag fra de ansatte, understreker Joseph Reger.

Det er som bidragsyter for å skape den digitale virksomheten at Fujitsu skal kunne bidra. Det forutsetter at det defineres standardiserte grensesnitt.

- Det gjelder å definere Web-API for alt. Dermed blir produkter del av verdikjeder og etter hvert tjenester. Med vår Palmsecure får kundene ”to faktor” autentisering uten at det kreves at dataene lagres sentralt. De lagres kryptert på et kort. I flere land er det ikke lov å lagre personlige data sentralt, fortsetter Joseph Reger.

Med et programvareverktøy kan håndflateautentiseringen inngå i en verdikjede, eksempelvis for å beskytte viktige filer. For Fujitsu har som mål å benytte mest mulig programvare fra det åpne miljøet siden produkter skal bli tjenester. De må programvaredefineres. Open Stack er et stikkord.

Redusere kostnader

I det største lagringssystemet Eternus CD10000 som først og fremst er for kunder med et lagringsbehov for over 100 TB benyttes lagringsprogramvaren Ceph som er feilelastisk og kan levere data fra et enormt arkiv. Red Hat har kjøpt opp Ceph som opprinnelig ble utviklet som grunnlag for en doktorgrad ved Universitetet i California i Santa Cruz.

- Utfordringen er å redusere kostnadene. Administrerende direktører begynner å bry seg. Styrer er bekymret. De vil ha et nytt datasenter som kan konkurrere. Derfor trengs det integrerte løsninger som byggeblokk, for hardware spiller rolle. Det de vil ha er en tjeneste som differensierer fra konkurrentene, mener Joseph Reger.

Det er prosjekter som overskrider budsjett med manglende eller feilaktig funksjonalitet og med dårlig kvalitet som bekymrer. Derfor kan integrert datautstyr bidra til raskere gjennomføring.

Ifølge Fortaco det finske selskapet som utvikler produksjonslinjer for sine kunder er forenkling et spørsmål om å overleve eller ikke. De it-ansvarlige har jobbet med å effektivisere bruken av forretningssystemet til SAP. Forenkling av organisasjonsprosessene og minst mulig endring av SAP medførte rask innføring og pris fra SAP.

At datautstyr spiller rolle har Fujtsu understreket i over 20 år, først som deleier i stormaskinleverandøren Amdahl, siden med en av verdens kraftigste datamaskiner Primehpc FX10 som er basert på Oracles prosessorteknologi Sparc.

For kraftige datamaskiner kan Fujitsu levere. Samarbeidet med Oracle har bidratt til Fujitsu Primeserver M10. Og fortsatt leveres det en stormaskin BS 2000 SE300. I år feirer Primergy, linjen med industristandard datamaskiner 20 år.

Bærekraftig

Bærekraftig er en av rettesnorene. I mange år har Fujitsu jobbet med å lage produkter som er mest mulig tilpasset miljøet. Svanemerket har vært på mange av produktene.

- Vi er den eneste it-produsenten som ikke gjør alt i Asia, sier Dag Melheim.

I Tyskland produseres 13.000 systemer per dag alle typer datamaskiner og lagring. Rundt tusen ingeniører jobber med industristandard datamaskiner som Primergy, mens 400 jobber med programvare.

Etter første halvår ligger vi foran budsjett og tjener penger.

I tillegg produseres det 8.000 hovedkort for industriutstyr som i løpet av de nærmeste årene vil være del av det av det utvidete nettet, IOT, Internet of Things. Mesteparten av produksjonen foregår i Augsburg. Noe skjer i Paderborn. Rundt 40 prosent av produktomsetningen kommer fra Tyskland.

Fortrinnet med å produsere i Tyskland er gjennomsiktigheten. Krevende kunder kan følge opp sine ordrer og forsikre seg om at ikke bakdører av noe slag inngår i selve utstyret. Denne problemstillingen har blitt mer relevant etter avsløring om overvåkning.

I 1988 startet daværende Nixdorf med gjenvinning i Paderborn. I 1990 ble Nixdorf til Siemens Nixdorf. I 1999 ble Siemens Nixdorf til Fujitsu Siemens og i 2009 ble Fujitsu Siemens til Fujitsu. Fortsatt er det 30.000 ansatte i Europa, men Fujitsu sliter med at EU oppfatter Fujitsu som japansk.

- 99,7 prosent av de datamaskinene vi produserer i Tyskland gjenvinnes. Kravet er 75 prosent. Vi plukker ut komponenter for gjenbruk og tilbyr brukt utstyr. Dette er et resultat av tysk ingeniørarbeid og japansk produksjonsfilosofi, sier Jürgen Walter, direktør for Sentral-Europa i Fujitsu.

Fujitsu jobber med veldedige organisasjoner for å bidra til lengre liv for datautstyret. Både i India og Australia leveres det brukte maskiner, eksempelvis til skoler. Deler av utstyret er de ansattes egne maskiner.