Windows 10 skaper ikke PC-vekst
Gratis Windows 10 til forbrukerne vil ikke stimulere til økt PC-salg. Tvert imot.
Det segmentet av Windows-markedet som vil konvertere raskest til Windows 10, er – uheldigvis for PC-produsentene – det segmentet som ikke trenger å betale for Windows 10.
Dette fremgår av en oppdatert prognose for PC-salget i 2015 som analysebyrået IDC nå har lagt frem.
Kraftigere nedgang
IDC forutser en enda kraftigere nedgang i PC-salget i 2015 enn i fjor. Mens det globale PC-salget i fjor sank med 2,2 prosent, snakker IDC nå om hele 6,2 prosent nedgang i 2015.
En av årsaken til nedgangen er at IDC ikke ser noen grunn til at PC-brukerne må investere i nye PC-er for å oppgradere til Windows 10.
– Overgangen til Windows 10 i forbrukermarkedet kommer til å skje raskt, men gratis-oppgraderingen vil redusere behovet for ny PC, skriver IDC i sin prognoserapport.
Bruker pengene på mobil isteden
IDC regner med at forbrukerne vil legge mer penger i mobile enheter i stedet for i ny PC.
Mange forbrukere vil fortsette å prioritere å bruke pengene sine på mobiltelefoner, nettbrett og kroppsnære enheter som Apple Watch når vi kommer frem til julesalget, fremgår det av IDCs analyse.
Bedriftene venter
Nysalget av PC-er til bedriftene vil ikke kompensere for det reduserte PC-salget til forbrukerne. Dette skyldes at bedriftssegmentet forventes bruke en del tid på å vurdere det nye operativsystemet før det rulles ut i bedriftene.
Det meste av PC-salget til bedriftene vil i overskuelig fremtid være begrenset til helt nødvendig utskifting av utdaterte PC-er.
IDCs prognoser tilsier at det blir solgt 289 millioner PC-er i år, fordelt på 167,2 millioner bærbare og 121,8 millioner stasjonære.
Først i 2019 forventes det ny vekst i markedet – på 0,4 prosent årsvekst.
Forlokkende Windows 10-funksjoner
I en kommentar skriver amerikanske PC World at selv om IDC teknisk sett har rett i at man ikke trenger å oppgradere PC-en for å kjøre Windows 10, vil det være enkelte nye funksjoner i Windows 10 som man ikke får tilgang til uten forholdsvis ny PC.
Dette gjelder blant annet enkelte biometriske funksjoner som for bedret fingeravtrykkslesing, ansiktsgjenkjenning og lignende. Dette kan komme til å få flere forbrukere til å velge ny bærbar PC enn prognosene tilsier, heter det.