Instagram blir likere Facebook
Hverdagsbrukerne er skeptisk, men profesjonell brukere og markedsførere er mer positiv til nye algoritmer for visning av andres foto i Instagram-strømmen.
Fra denne uka endres strømmen i fototjenesten Instagram fra tilnærmet kronologi til å følge det Instagram tror du er interessert i.
De nye algoritmene ble annonsert i mars, og innebærer at den automatiske strømmen av nye foto blir mer lik Instagram-eier Facebook og deres vegg. Det du klikker på av lenker, hvordan du og hvilke emneknagger du bruker, hva du søker etter og historisk respons vil plukkes opp av algoritmer som vil generere det Instagram mener du vil se.
337.000 protesterer
Algoritmene har vært under utprøving blant aktive brukere denne våren. Responsen på nettet og i brukerfora er forutsigbart for hva som skjer hver gang et populært digitalt sosialt medie endrer noe: Det er et ramaskrik mot endringene, og over 337.000 brukere har signert en nettprotest mot de nye algoritmene.
Bloggartikkelen hos Instagram fredag er også rettet inn mot å roe ned arge brukere. Hovedpoenget er at brukerne i snitt mister over totredjeler av fotostrømmen i dag. Selskapet hevder at en interesseorientert strøm vil vise mer relevante foto, og føre til flere likerklikk, flere kommentarer og økt bruk av tjenesten.
Skillet denne gangen ser ut til å gå mellom hverdagsbrukere, som ennå ikke har kommet seg over den store app-oppdateringen Instagram gjennomførte i mai, og mer profesjonelle fotografer og andre profesjonelle brukere.
Egen proff-pakke
At dette spiller en stor rolle, viser annonseringen Instagram gjorde torsdag, dagen før annonseringen av at algoritmene kommer, uten bønn. Instagram Business Tools er rettet inn mot markedsførere. Pakken inneholder profileringsverktøy, analyse av markedsføringseffekt og et eget verktøy for å konvertere et postet bilde over til en annonse.
Årsaken er at algoritmene gjør Instagram til en bedre plattform for å drive markedsføring. Ikke bare i direkte reklame som nå kan bli mer målrettet, men også fordi den som bruker Instagram for å markedsføre egne tjenester som fotograf kan få et breiere nedslagsfelt.
Brukerne i alle geografiske områder vil ha de nye algoritmene implementert i slutten av juni.