Posten satser på digital reklame
Inngår strategisk partnerskap med den danske gründerbedriften Shopgun.
Den danske gründerbedriften Shopgun, etablert i 2010, har utviklet en app med samme navn som lar brukerene se tilbud fra butikker i området. Ifølge selskapet har 1,7 millioner dansker lastet ned applikasjonen, og 47.000 i Norge siden lanseringen høsten 2015.
Nå inngår Shopgun strategisk samarbeid med Posten Norge om digital distribusjon av tilbud og kundeaviser. Samarbeidet skal sikre Shopgun fotfeste i det norskemarkeder, og Posten Norge når ut til flere digitale forbrukere.
Samarbeidet innebærer blant annet at Posten gir norske anonsører mulighet til å bruke Shopgun-applikasjonen.
- Vi har begynt å presentere løsningen til annonsører, og mange har allerede fått tilgang til Shopgun-appen, sier salgsdirektør i Posten Norge, Thomas Michalsen i en melding.
Tilbud i postkasse og på mobilen
Målet er 400.000 nedlastinger i løpet av samarbeidets første år. Sammen med uadressert reklame i postkassen utfyller de to partnerene hverandre, mener Michalsen.
- Vi vet at digital dekning, som for eksempel Shopgun, kombinert med fysisk reklame i postkassen, gir økt verdi for forbrukerne og økt kundetrafikk for våre annonsører. Målinger viser at fysisk og digital reklame utfyller hverandre på en god måte, utdyper Michalsen.
Shopgun-gründer og administrerende direktør Christian Birch har også stor tro på samarbeidet. Forbrukeradferden i Norge og Danmark har mange likhetstrekk, mener han.
- Forbrukeratferden i Danmark og Norge minner umiddelbart mye om hverandre. Derfor har vi som mål å nå én million nedlastninger, selv om vår målsetning i første omgang lyder på 400.000 nedlastninger. Med over 1,7 millioner nedlastninger alene i Danmark, er potensialet selvsagt utrolig stort i Norge, sier Birch.
Shopgun-applikasjonen er også lansert i Sverige, og forbereder lansering i flere land i løpet av året. Selskapet har 25 medarbeidere, og hovedkontor i København.