Ti apper står for 60 prosent av trafikken
I Telenors mobilnett er det ti apper og nettjenester som utmerker seg ved å lage nær 60 prosent av trafikken.
Telenor har publisert restultatet av dybdemålinger av mobiltrafikken i kjernenettet sitt i en pressemelding. Målingene ble tatt opp i uke ti i år, og viser de mest brukte appene og nettjenestene som trafikkerer Telenors mobilnett. Ikke overraskende er det de bilde- og videotunge anvendelsene som havner øverst på lista.
Mest populært nå
Målingene vil også vise hvilke apper og tjenester som er de mest populære for tiden.
— Den enorme mengden mobildata som passerer Telenor Norges mobile kjernenett er et godt instrument til å se hva slags tjenester kundene er opptatt av til enhver tid, kommenterer Magnus Zetterberg, teknologidirektør i Telenor Norge i meldingen.
De mest populære appene genererer omlag 13,5 prosent av all trafikken hver. Det dreier seg naturligvis om Youtube og Facebook.
På plassene deretter finner vi Instagram og Snapchat, på henholdsvis 8,4 prosent og 7,3 prosent av trafikken.
— Video og bilder er det mest datakrevende, og Youtube og Facebook er populære i alle aldersgrupper i Norge. På listen er det flere tjenester som brukes flittig blant nordmenn, men som ikke havner så høyt på lista fordi de ikke krever like mye data som video og bilder, sier Bjørn Ivar Moen, leder for mobil i Telenor Norge.
Netflix om kvelden
På de neste plassene følger Netflix (3,7 prosent), Google (3,6 prosent), Spotify (3,6 prosent), Itunes (2,0 prosent), Google Play (1,1 prosent) og Quicktime (1,0 prosent).
Innsikten gir oss hint om hvilke applikasjoner vi bør følge godt med på.
– Innsikten gir oss hint om hvilke applikasjoner vi bør følge godt med på. Vi ser at ved endring av kundevaner og oppdateringer på applikasjoner kan datatrafikken øke kraftig for både applikasjonen og den totale datatrafikken i mobilnettet over natten, forklarer Moen.
Et annet trafikkmønster er at Telenor ser at Youtube har sin trafikktopp rundt 17 om ettermiddagen, mens Netflix topper klokken 22 om kvelden.
– Dette seermønsteret mener vi har sammenheng med at barna ser Youtube på ettermiddagen før leggetid. Etter at ungene er i seng, finner de voksne fram favorittserien på Netflix, kommenterer Moen.