Rikere opplevelser med IoT
KOMMENTAR: Magnus Blegen i Canon stiller spørsmål ved hvordan den neste bølgen med IoT vil berike hverdagslige opplevelser for forbrukere.
Det har den seneste tiden stadig oftere blitt skrevet om IoT (Internet of Things). Dette føles kanskje enda som et konsept som er i ferd med å vokse fram, men 9. april 2015 ble den femte årlige Internet of Things (IoT) Day avholdt, en global hendelse der grundere, forretningsledere og borgere diskuterte fremvoksende idéer.
Årets agenda viste tydelig at dette er et konsept i rask endring og med sterkt gjenklang. Men hvordan flytter selskaper og innovatører grensene når det gjelder tilkoblede produkter og tjenester, og hvordan vil neste bølge med IoT berike hverdagslige opplevelser for forbrukere? Og ikke mist for oss markedsførere?
Nye samarbeidsprosjekter
Oppkjøringen til IoT Day førte til mange nye samarbeidsprosjekter. IBM annonserte at de forventer å bruke fem milliarder dollar på en ny IoT-avdeling de neste fem årene. Selskapet planlegger å samarbeide tett med The Weather Company om å levere værinformasjon til bedrifter i sanntid slik at de kan ta bedre og mer informerte beslutninger ved å kombinere IBMs kapasitet innen stordata og analyse med The Weather Companys ekspertise og datadistribusjonssystem.
Samtidig annonserte Intel og betalingsspesialisten Ingenico et samarbeidsprosjekt som vil kombinere Intel-teknologi og Ingenico Group sine sikre betalingsløsninger for IoT ved å utvikle et mobilt nettbrett som støtter EMV- og NFC-betalingsalternativer. Tanken er at dette vil bane vei for å kunne promotere merverditjenester for andre IoT-enheter som intelligente salgsautomater, kiosker og digital skilting.
Mange av de positive sidene ved IoT har fokus på forretningsfordeler, slik som analyse i sanntid for å forbedre forsyningskjedeprosesser og næringsetterretning for å skape bedre samsvar mellom kundeetterspørsel og lagerbeholdning. Men IoT blir virkelig interessant når den kunnskapen snus på hodet og informasjonen brukes til å forbedre kundens opplevelse.
Disney bruker sin smarte MagicBand til å utføre telemetri i sanntid på publikums bevegelser i fornøyelsesparker. Men tenk dersom kundene kunne få vite når de ulike attraksjonene er ledige, eller når de har anledning til et personlig møte med Disney-figurene! FedEx har tatt i bruk et nettverk av sensorer for å spore pakker og forbedre prosesser. Men informasjonen gir også kundene personlige detaljer om sine verdifulle gods.
Slike bruksområder fra den virkelige verden viser at IoT kan tilby potensielle fordeler for både bedriften og kundene. Merkevarer som kun bruker kunnskapen fra sensorer til å registrere, overvåke, analysere og fremme ytterligere tilbud, vil ikke falle i smak hos forbrukerne. For virkelig å utnytte IoT best mulig, må selskaper tenke like mye på kundeopplevelsen som de gjør på de bredere forretningsfordelene.
Lytte til kunden
Organisasjoner må justere fokuset sitt nå. Intel antyder at det kan være så mange som 200 milliarder tilkoblede "ting" innen 2020, eller 26 objekter for hvert menneske på jorden. For å forbedre opplevelsen foreslår Altimeter Group fem avgjørende måter som selskaper kan bruke sensorer på til å skape gjensidige fordeler for både merkevaren og kundene gjennom hele sin reise:
• Belønning – Gjennom kampanjer, lek og underholdning
• Informasjon – Til handel, evaluering, overvåking og nyheter
• Tilrettelegging – For transaksjoner, autentisering og interaksjon
• Service – For proaktiv og reaktiv støtte, samt bevaring
• Innovasjon – Som en drivkraft for tilbakemelding, tilpasning og produktutvikling
Det enkle budskapet til digitale ledere er at IoT gir enorme mengder med kunnskap. Men ved å bruke denne informasjonen til virkelig å lytte til kunder gjennom hele reisen sin, kan selskaper utvikle tjenester som øker engasjement og forbedrer opplevelsen.
Kilder: IBM and The Weather CompanyIntel and IngenicoForbes om Disney og FedExAltimeterforskningForskning fra Intel