Kundeopplevelsen er viktigst
World Quality Report 2018 viser at kundeopplevelsen er førsteprioritet når det kommer til it-direktørens kvalitetssikrings-tiltak.
Sluttbrukeropplevelsen har vært på vei oppover i mange år, men for aller første gang har it-spesialister nå rangert brukeropplevelsen som førsteprioritet for sine kvalitetssikringstiltak (QA). Det skriver Capgemini i en pressemelding.
Sammen med Sogeti og Micro Fokus har Capgemini levert den tiende utgaven av World Quality Report (WQR). 1.700 it-direktører og andre teknologiledere i ti ulike bransjer er respondenter i undersøkelsen som ble gjennomført i 32 land.
Sluttbruker viktigst
I følge poengsummen som målte viktigheten av en QA/test-oppgave er det å sikre at sluttbrukeren er tilfreds den aller viktigste prioriteringen. Dette skal ha fått et snitt på 5,85 av 7 mulige.
Tett etter følger det å oppdage programvarefeil før man går «live» og å øke software- eller produktkvaliteten. Disse har begge fått en score på 5,81 av 7 mulige.
AI for optimalisering
Den nye rapporten fremhever også konvergensen mellom kunstig intelligens (AI), maskinlæring og analytics, og bruken av disse for å muliggjøre smart automatisering.
Med kundeopplevelse i fokus, viser rapporten at organisasjoner allerede bruker kunstig intelligens for å optimalisere kvaliteten. 45 prosent av de som svarte sier at de bruker kunstig intelligens (AI), mens 57 prosent eksperimenterer med ny tilnærming med testing av intelligens-applikasjoner, inkludert elementer innen kunstig intelligens og maskinlæring.
I tillegg sier 59 prosent av bedriftene at de sannsynligvis vil fokusere på prediktive analyser i tiden fremover, mens 54 prosent er interesserte i robotikkautomatisering, og 36 prosent i maskinlæring.
Viktig tiltak
- Kvalitetssikring er ikke lenger en back-office funksjon. Det er et viktig tiltak som direkte berører kundeopplevelsen, og årets World Quality Report demonstrerer at it-profesjonelle er mer oppmerksomme på dette en noen gang før. It-team må være raske til å tilegne seg nye ferdigheter og omfavne ny teknologi den nærmeste fremtiden, for å holde tritt med endringsmiljøet innen kunstig intelligens og automatiserings-ledelse, sier Morten Løvstad, Norges-sjef for Sogeti, i meldingen.
Ettersom kunstig intelligens i testing og QA utvikles, vil tre nye roller fremstå tydelig: AI QA strateger, dataanalytikere og AI testeksperter, heter det i meldingen.
Manglende kompetanse
Årets World Quality rapport viser at det finnes en utfordring med å finne den rette kompetansen som trengs i det nye teknologilandskapet. Over en tredjedel av de som svarte (36 prosent) mener at det er manglende kompetanse blant fagfolkene som trenger en tilstrekkelig forståelse for kunstig intelligens-implikasjoner i forretningsprosesser. 31 prosent føler at de ikke er tilstrekkelig utstyrt med de nødvendige dataanalytiske ferdighetene som kreves.
- Kompetansemangel er en stor hindring som selskapene må overvinne; å jobbe med kunstig intelligens krever fagfolk med et mangfold av kompetanser, så som algoritmisk kunnskap, matematisk optimalisering og forretningsmessig intelligens. Morgendagens it-avdeling kommer til å ha langt flere dataanalytikere og testeksperter innen kunstig intelligens enn tidligere, sier Løvstad i meldingen.