NYHETER | Kunstig intelligens
Studie: KI slår leger på medfølelse og kunnskap
Språkmodellen GPT-4 gir svar på helsespørsmål som ble oppfattet av mottakene som mer empatiske, hjelpsomme og kunnskapsrike enn svarene de fikk fra leger.
Chat GPT-4 skåret særlig bra på empati og hjelpsomhet, ifølge studien er nylig publisert i Tidsskrift for Den norske legeforening .
– Selv om svaret gitt ved hjelp av kunstig intelligens (KI) ble oppfattet som mer empatisk, tror jeg personlig vi mennesker har behov for menneskelig kontakt. Så jeg ser for meg at KI kan bli et fantastisk hjelpemiddel for oss leger i en reisehverdag, sier doktor og anestesilege Ib Jammer ved Kirurgisk serviceklinikk, Haukeland universitetssjukehus, i en kommentar til NTB.
Sjekket norske svar
Forskerne ved det medisinske fakultet ved Universitetet i Bergen (UiB) sjekker hvordan språkmodellen på norsk står seg mot leger når begge svarer på helserelaterte spørsmål. KI og leger svarte på samme 192 helserelaterte spørsmål. 344 respondenter med helsefaglig bakgrunn vurderte kvalitet. De viste ikke om svarene kom fra en lege eller var generert ved hjelp av KI.
Svarene generert av GPT-4 ble vurdert som mer empatiske, kunnskapsrike og hjelpsomme enn svarene fra leger.
Funnene er i tråd med tidligere studier som har vist at KI kan gi like gode, og noen ganger bedre, svar enn leger.
Tar ikke over for legene
Jammer understreker at resultatene ikke betyr at vi skal bytte med kunstig intelligens framover. Han er enig med forskerne i at KI har best potensial som verdifullt verktøy i helsesektoren.
– En lege mottar kanskje 20 skriftlige forespørsler eller mer fra pasienter hver dag i tillegg til alt annet. Å besvare henvendelser kan for eksempel avhjelpes med KI, før legen går over svaret. Det vil kunne gi raskere og kanskje bedre svar, sier han.
Forfatterne bak studier trekker i tillegg til språkmodeller kan bidra til å forbedre pasientkommunikasjon og øke tilgjengeligheten av helseinformasjon.
(©NTB)