ALLTID PÅ: Chatbottene Kommune-Kari og Tore på kontoret har gitt innbyggerne konkrete råd og relevant, lokal informasjon. De er alltid på jobb - døgnet rundt. (Skjermdump)

Chatbot-trafikken økte under pandemien

Henvendelsene til Kommune-Kari gikk opp med 54 prosent i løpet av en uke.

Publisert Sist oppdatert

Da Norge stengte ned 12. mars i fjor, økte trafikken på chatbotten Kommune-Kari med 54 prosent i løpet av én uke. "Broren" hennes, Tore på kontoret, har vært en støtte og ressurs i ensomheten på hjemmekontoret.

Kunnskap ved behov

Det siste året har vist oss betydningen av chatbot-teknologi i en nasjonal krise. Kommune-Kari, som svarer på alle slags spørsmål innbyggerne måtte ha, har nå passert en million årlige spørsmål. Erfaringen viser også at 57 prosent av alle innkommende henvendelser til kommunen kommer utenfor åpningstidene.

– Svardatabasen til Kari utvikles minutt-for-minutt. Kommune-Kari er et spleiselag  mellom alle kommunene som har ansatt henne, og kloke svar i en kommune deles til de andre Kari-ene, sier Mona Hovland Jakobsen, seniorrådgiver i Digitaliseringsdirektoratet i en pressemelding fra Sem & Stenersen Prokom. 

Tore på kontoret er en virtuell kollega i kommunen som kan svare på alt fra pålogging, feilmeldinger og reisesatser, til kontaktinformasjon og matoppskrifter.

Ifølge Sem & Stenersen Prokom som sammen med Boost.ai står bak de to chatbottene, skal chatbot-teknologien egne seg godt til å fange opp nye spørsmål, ord og trender. Kari og Tore har derfor utvidet sitt repertoar av koronarelaterte spørsmål i takt med befolkningens informasjonsbehov.

Samtaleloggen viser tydelig at innbyggere og ansatte tyr til chatbotter for å orientere seg om regler, testing, vaksine, stengninger og andre koronaspørsmål, skriver Sem & Stenersen Prokom i meldingen.

KORONA-HJELP: Da Norge stengte ned 12. mars i fjor, økte trafikken på chatbotten Kommune-Kari med 54 prosent i løpet av én uke. (Graf: Prokom)