CHECK POINT RAPPORT: Microsoft ligger i rapporten på førsteplass med 33 prosent av alle phishing-angrep. (Foto: Istock)

Microsoft mest brukt i phishing-angrep

Med utstrakt bruk av AI kan man forvente stadig flere phishing-kampanjer, mener cybersikkerhetsselskapet Check Point.

I en fersk rapport fra cybersikkerhetsselskapet Check Point kommer det frem at Microsoft er det selskapet som etterlignes i phishing-angrep fra cyberkriminelle. 

Microsoft ligger i rapporten på førsteplass med 33 prosent av alle phishing-angrep. Undersøkelsen tar for seg angrep i oktober, november og desember i fjor.

Teknologisektoren var generelt sett ut som det primære angrepsmålet, med Amazon på andreplass med ni prosent av alle phishing-angrep. På tredjeplass – med åtte prosent – kommer Google. Andre sektorer som brukes er sosiale nettverk og banker.

 Ifølge Check Point kan nå også cyberkriminelle med lav grad av it-ferdigheter på en presis måte etterligne legitime selskaper til intetanende kunder. Med den utstrakte bruken av AI er det å forvente stadig flere phishing-kampanjer som med høy grad av nøyaktighet ligner selskapets reelle kommunikasjon.

 

Se den fullstendige listen under:

 

1. Microsoft (33%)

2. Amazon (9%)

3. Google (8%)

4. Apple (4%)

5. Wells Fargo (3%)

6. LinkedIn (3%)

7. Home Depot (3%)

8. Facebook (3%)

9. Netflix (2%)

10. DHL (2%)