Microsoft mest brukt i phishing-angrep
Med utstrakt bruk av AI kan man forvente stadig flere phishing-kampanjer, mener cybersikkerhetsselskapet Check Point.
I en fersk rapport fra cybersikkerhetsselskapet Check Point kommer det frem at Microsoft er det selskapet som etterlignes i phishing-angrep fra cyberkriminelle.
Microsoft ligger i rapporten på førsteplass med 33 prosent av alle phishing-angrep. Undersøkelsen tar for seg angrep i oktober, november og desember i fjor.
Teknologisektoren var generelt sett ut som det primære angrepsmålet, med Amazon på andreplass med ni prosent av alle phishing-angrep. På tredjeplass – med åtte prosent – kommer Google. Andre sektorer som brukes er sosiale nettverk og banker.
Ifølge Check Point kan nå også cyberkriminelle med lav grad av it-ferdigheter på en presis måte etterligne legitime selskaper til intetanende kunder. Med den utstrakte bruken av AI er det å forvente stadig flere phishing-kampanjer som med høy grad av nøyaktighet ligner selskapets reelle kommunikasjon.
Se den fullstendige listen under:
1. Microsoft (33%)
2. Amazon (9%)
3. Google (8%)
4. Apple (4%)
5. Wells Fargo (3%)
6. LinkedIn (3%)
7. Home Depot (3%)
8. Facebook (3%)
9. Netflix (2%)
10. DHL (2%)