Facebook, WhatsApp og LinkedIn på svindelliste
I en ny rapport fra Check Point Research kommer det frem at sosiale medier nå har blitt en viktig sektor for hackere og deres phishing-forsøk.
Check Point Research (CPR) har publisert sin nye Brand Phishing Report for tredje kvartal 2021. Rapporten fremhever selskapene som oftest ble utsatt for nettkriminelles forsøk på å stjele enkeltpersoners personlige informasjon eller betalingsinformasjon i juli, august og september.
I tredje kvartal fortsatte Microsoft som det merket som oftest er målrettet av nettkriminelle, om enn i en litt lavere hastighet.
29 prosent av alle phishing-forsøk på merkevarer var relatert til teknologigiganten, ned fra 45 prosent i andre kvartal 2021.
Amazon har erstattet DHL sin andreplass, og står for 13 prosent av alle phishing-forsøk mot 11 prosent i forrige kvartal, da kriminelle ser ut til å dra enda mer nytte av online shopping.
Sosiale medier på topplisten
Rapporten avslører også at sosiale medier for første gang er på topplisten for phishing-forsøk, med WhatsApp, LinkedIn og Facebook som alle dukket opp på topp ti-listen over mest etterlignede merker.
– Trusselaktører prøver hele tiden å innovere seg i sine forsøk på å stjele folks personopplysninger ved å utgi seg for å være ledende merkevarer. For første gang i år har sosiale kanaler blitt en av kategoriene som oftest utnyttes av nettkriminelle, uten tvil i et forsøk på å dra nytte av det økende antallet mennesker som jobber og kommuniserer eksternt i kjølvannet av pandemien, sier Erling Schackt, teknologisjef i Check Point Software Norge i en pressemelding fra selskapet.
Toppliste i tredje kvartal 2021
Nedenfor er de beste merkene rangert etter deres generelle utseende i phishing-forsøk på merkevare:
- Microsoft (relatert til 29 % av alle phishing-angrep globalt)
- Amazon (13%)
- DHL (9 %)
- Bestbuy (8%)
- Google (6 %)
- WhatsApp (3%)
- Netflix (2,6 %)
- LinkedIn (2,5 %)
- PayPal (2,3 %)
- Facebook (2,2 %)