Denne nettverksplattformen troner øverst på phishing-lista
Ny rapport viser at det er en markant økning svindelforsøk på Linkedin.
På Linkedin er det arbeid og nettverking som står i sentrum. Det er en mulighet til å knytte kontakt med profesjonelle bekjentskaper, men det har sin pris: svindelforsøkene går opp.
– Kriminelle grupper orkestrerer disse phishing-forsøkene i stor skala, med sikte på å få så mange mennesker til å dele med sine personlige data som mulig, sier Erling Schackt, teknologisjef i Check Point Norge i en pressemelding.
Det er på Linkedin over halvparten av årets phishing-forsøk skjer, noe som er en økning på hele 44 prosent siden forrige kvartal. Det slår Check Point fast i en ny rapport som identifiserer og rangerer de merkevarene som ofest blir etterlignet av nettkriminelle som vil stjele personlig informasjon. Forrige kvartal var det DHL som var det mest målrettede varemerket for phishing-svindel.
Flere sosiale nettverk på listen
Andelen trusselaktører som utnytter sosiale nettverk vokser i følge rapporten. I tillegg til at LinkedIn var på topp med betydelig margin, opprettholdt WhatsApp sin posisjon på topp ti-listen, og sto for nesten 1 av 20 phishing-relaterte angrep over hele verden.
Rapporten fremhever et spesielt eksempel der LinkedIn-brukere blir kontaktet via en offisiell e-post i et forsøk på å lokke dem til å klikke på en ondsinnet lenke. Der blir brukerne igjen bedt om å logge inn via en falsk portal der legitimasjonen deres ville bli innhentet.
– Hvis det noen gang var tvil om at sosiale medier ville bli en av de mest målrettede sektorene av kriminelle grupper, legger denne rapporten all tvil til side. Mens Facebook har droppet ut av topp ti-rangeringene, har LinkedIn steget til nummer én, og står for mer enn halvparten av alle phishing-forsøk så langt i år. Det beste forsvaret mot phishing-trusler - er kunnskap, fortsetter Schackt.
Kunnskap om å oppdage mistenkelige uregelmessigheter som feilstavede domener, skrivefeil, datofeil, og andre detaljer som kan avsløre en ondsinnet e-post, eller tekstmelding, er viktig. Særlig burde Linkedin-brukere være oppmerksomme, mener Schackt.