IBM får lite stormaskinløft i nedtur
Ny stormaskin selger bra, og er eneste lyspunkt i nok et kvartal med nedtur i omsetning og resultat.
Salget av den nyeste stormaskinmodellen bidro til å løfte resultatene for store blå i siste kvartal.
Berget av Lenovo
Det trengs, etter at omsetningen falt 26,1 milliarder kroner (3,2 milliarder USD) til 169,8 milliarder kroner (20,8 milliarder USD) målt mot andre kvartal i fjor.
Mesteparten av omsetningstapet kommer fra salget av x86-serverdivisjonen til Lenovo. I tillegg rammes IBM av mindre salg som følge av rekordsterk dollar. Justert for dette har likevel omsetningen falt én prosent, eller 1,95 milliarder kroner, i kvartalet.
Resultatet for andre kvartal ble 28,1 milliarder kroner (3,45 milliarder USD), en nedgang på 16,6 prosent.
Valutamotvind
Omsetningen i forretningsområdet Global Technology Services sank 10 prosent til 66,1 milliarder kroner (8,1 milliarder USD). Justert for valutaeffekt og salget til Lenovo, økte omsetningen med én prosent.
Fra Maskinvare-området falt omsetningen friske 32 prosent, tilsvarende Lenovo-overtakelsen, til 16,8 milliarder kroner (2,06 milliarder USD). Legg til valutaeffekt og den justerte omsetningen på resten av jernvarene til selskapet var opp 5 prosent.
Dette tilskrives den nye z13-serien av stormaskiner som ble lansert tidligere i år. Den økte stormaskinsalget med 9 prosent i kvartalet. IBM hevder salget hadde vært 15 prosent bedre uten en kranglete valuta, melder PC World US.
Sist vi snakket med serversjef Nina Wilhelmsen i Norge sa hun dette om hvorfor stormaskinene fortsatt klorer seg fast i markedet:
– Stormaskin har fortsatt en rolle å spille ut over de løsningene som de tradisjonelt driver med. For eksempel mobilitet, der oppetid og mange, raske og små transaksjoner er helt avgjørende for at en mobil-app skal brukes og være populær. Dette gjør stormaskiner bedre enn andre serverarkitekturer.
Hun kommenterte også salget av x86-servere til Lenovo.
- Gullet vårt er fortsatt igjen i IBM, sa Wilhelmsen i oktober, og siktet til stormaskinene og Power-serverne.
Imperativ vekst
Innen feltet IBM kaller "strategiske imperativer", forretninger som er kritisk for veksten til selskapet, var veksten over 20 prosent. Dette er nettskytjenester, analyseverktøy og produkter som «engasjerer». Selv i finansavdelingen til IBM har noen litt humor.