Rekordomsetning møtt med misnøye
Twitter leverte sterk omsetningsvekst i andre kvartal, men jubelen kveles av brukerfall.
Rapportene fra sosiale medieselskaper skiller seg fra andre selskaper med at hvordan brukerne av tjenestene oppfatter og bruker tjenestene er de viktigste grunnlagstallene.
Om de tjener penger er alltid sekundært, i beste fall.
Kraftig omsetningsvekst
Så også med Twitter, som kunne rapportere rekordvekst i andre kvartal i år målt mot samme kvartal i fjor. Hele 61 prosent økte omsetningen og de passerte en halv milliard dollar, 17 millioner dollar bedre enn beste anslag.
Omsetningen var maks anslått («guidet») til å nå 3,9 milliarder kroner (485 millioner USD). Men de avsluttet på 4,1 milliarder kroner (502,38 millioner USD).
Den sterkeste veksten er verden utenfor USA, der inntektene steg med 78 prosent. Twitter i USA vokste «bare» 53 prosent i omsetning. Det alt vesentlige av inntekten er reklameinntekter.
Twitter tjener fortsatt ikke penger, men underskuddet var redusert fem prosent, til 1,1 milliarder kroner (136,66 millioner USD) målt mot i fjor.
Lav brukervekst
Månedlige aktive brukere økte til 316 millioner, som var opp 5 prosent fra samme kvartal året før. Men 8 millioner kom fra en tjeneste som ikke krever en Twitter-konto for å bruke. Brukere med egne konti økte med 2 millioner til 304 millioner brukere.
Denne veksten på under én prosent bekymrer midlertidig toppsjef Jack Dorsey.
– Vi er ikke fornøyd i veksten av publikum. For å få tatt ut hele potensialet i Twitter, må vi bli bedre i tre områder: En mer sammenhengende gjennomføring i driften, forenkle tjenestene slik at merverdien i Twitter kommer kundene til gode fortere og bli flinkere til å fortelle hvilken merverdi det faktisk er, sa han ifølge MWL.
Jack Dorsey er en av grunnleggerne av Twitter, og tok over etter at Dick Costolo gikk av i juni nettopp fordi han ikke fikk til brukerveksten.
Opplæring og masse
Et av tiltakene som ble annonsert, er en kampanje der brukerne skulle læres bedre i hvordan Twitter kan brukes. Uten helt å forklare hvordan dette henger sammen med forenkling av tjenesten, riktignok.
Selskapet har også som mål å bli en massemarkedsspiller, men påpeker at dette kan ta svært lang tid.