Bedrifter må få øynene opp for IoT
Com4 mener at M2M-løsninger og IoT er fremtiden. Selskapet som selv spesialiserer seg på dette, tror at mange vil henge bakpå om de ikke snart tar tak.
– IoT, eller tingenes internett, har lenge vært et «buzzword», men nå har mange begynt å forstå hva det egentlig handler om, sier Kristian Sølvberg, daglig leder i Com4.
Han mener at gevinstene ved å bruke Iot er åpenbare, og så tidlig at dette var et marked som kom til å vokse. Sammen med blant annet Raymond Berntsen ville han derfor få en posisjon i markedet, og i 2011 var selskapet Com4 et faktum.
Fullfokusert
Com4 er en operatør på lik linje med Telenor og Netcom, men de driver ikke med telefoner. Kommunikasjonsoperatøren har fokus på mobil datakommunikasjon for profesjonelle brukere, og produserer mobile tjenester for forskjellige bransjer innen alt fra industri og energi til helse og sikkerhet.
Det som er unikt med Com4 i forhold til andre operatører er at de kun jobber med kommunikasjon for maskin-til-maskin-løsninger (M2M). Dette er selskapet alene om, og ifølge dem selv er de allerede blitt en av Europas fremste operatører i dette markedet.
Konkurransefortrinn
– Dette er et marked som vokser raskt, og det er mange bedrifter i Norge som ennå ikke vet så mye om IoT. M2M er kanskje fortsatt et band for mange, sier Raymond Berntsen, salgssjef i Com4.
– Jeg tror mange bransjer må begynne å se på dette nå. Da vil de slippe å stå der en vakker dag, og se at konkurrentene gjorde noe smart, og tenke at nå er jeg langt bak, fortsetter Berntsen.
Dette er Sølvberg enig i. Han tror mange vil oppleve å få et konkurransefortrinn ved å ta i bruk IoT.
Viktig for å henge med
– Vi ser at omsetningen vår har økt, og det kommer stadig flere kunder til, så markedet er der. I dag er det et konkurransefortrinn for de som bruker det, men på lenger sikt kommer man til å ligge dårlig an hvis man ikke i dag klarer å se forandringene som skjer i samfunnet, sier Sølvberg.
Han bruker kraft- og nettselskapene som et eksempel. Der har mange tradisjonelt operert med at det er brukerne som ringer og varsler om at strømmen eller nettet er borte, forklarer han, og sier videre at det også kan være vanskelig å lokalisere feilen.
– Feilretting er en lang og dyr prosess, men om nettselskaper tar i bruk smarte systemer vil de kunne få en varsling ved feilsituasjoner med detaljer om feilen og hvilket område som er berørt. Da kan du selv varsle kunden, i stedet for at kunden varsler deg, og du kan sende en teknikker med rett utstyr dit feilen er. Kostnadsstrukturen til et nettselskap vil reduseres fremover etterhvert som man kan automatisere mer og mer, sier han.
– Hvis man ikke klarer å henge med på den bølgen så vil man tape på ganske kort sikt. Utviklingen skjer sinnssykt fort.
Utfordrer Telenor
I 2013 vant Com4 prisen for årets mobile selskap. Begrunnelsen var at de var et lite selskap som utfordret de store. – Og da særlig Telenor.
– Dette er jo noe vi fortsatt gjør, men Com4 har vokst betydelig siden den gang, og har fått en bra posisjon i markedet, sier Berntsen.
– Telenor har 90 prosent markedsandel. De lo kanskje litt av oss da vi vant prisen, og det kan godt hende de gjør det ennå, men vi har fått vår plass og den blir større og større, skyter Sølvberg inn.
– Vi tar en posisjon som gjør at de ikke skal ha den markedsandelen i like stor grad, sier han.
Bedriften ønsker å utfordre flere til å få øynene opp for tingenes internett. Og de er ikke redd for konkurranse.
– Vi har holdt på siden 2011, og løper fort om dagen. De som starter fra scratch i dag har nok en del å ta igjen. Men vi ser positivt på utfordrere, for de er jo tross alt med på å gjøre markedet større, sier Sølvberg.
Kundene viktig
I Com4 mener de at det er viktig å være spesialiserte for å vinne frem som en operatør.
– Når du ringer kundeservice skal du møte noen som forstår dine behov. Det å være en spesialisert leverandør med riktig infrastruktur som gjør at man kan levere tilpasninger tror jeg er helt avgjørende for å kunne skille seg ut og bli likt av kundene, sier Berntsen.
– De siste seks månedene har vi doblet omsetningen. Vi har mange kunder, kundespennet er veldig stort, sier han.
Likevel vil de ikke fortelle akkurat hvor mange kunder de har. Men de kan avsløre at de har hatt en sterk utvikling i selskapet som de er veldig stolte av.
Fremtidsplaner
– Vi har mange kunder som har begynt i Norge, og som nå også benytter tjenesten i andre land. Det vi tilbyr i Norge er lett å tilby andre steder.
Nå har selskapet planer om å utvide, og de er i gang med å starte opp i et nytt land. Akkurat hvor vil de ikke gå nærmere inn på.
– Vi har analysert store deler av det europeiske markedet, og kommer snart til å avsløre hvor vi skal først. Norge er langt fremme på dette området, så alle forutsetninger er til stede for å lykkes andre steder også, forteller Sølvberg.
– Vi kjører på, det er gøy når det går så bra. Vi synes det er spennende å bidra til at samfunnet blir smartere og bedre.