Vil ta selgere inn i fremtiden
Dogu vil erstatte bjelle og tavle på selgerkontoret med skjerm, gamification og moderne teknologi.
Med en snittalder på 26 år fordelt på 16 ansatte er Dogu definitivt en ung bedrift. Det Trondheim-baserte firmaet har allerede oppnådd suksess med flaggskip-produktet Salesscreen.
- Vi startet vel i 2011 på en hybel i Trondheim. Det var litt tilfeldig at vi stiftet bedriften, men vi hadde en god kollokvie-gruppe på NTNU der flere ble med på prosjektet. Vi hadde en veldig stram deadline internt i Juni 2014, det måtte vi ha for å ha et lønnsgrunnlag når studiene var slutt, sier Sindre Haaland, grunnlegger og daglig leder i Dogu.
Enkel start
Firmaet finansierte utvikling med både studielån og konsulent-arbeid under studiene, og hadde en omsetning på åtte millioner i2014. Flere store bedrifter, blant andre 1881 og Sparebank 1-Gruppen, har tatt i bruk løsningene fra Dogu. Over 250.000 salgsrapporteringer og tre milliarder i omsetning har foreløpig gått igjennom systemet, som brukes av over 50 bedrifter i dag.
- Vi definerer oss som uredde nerds som kombinerer kjærlighet til teknologi med sterk forretningsforståelse, sier Haaland. – Bærebjelken er teknologi, vi ønsker å være absolutt best på å visualisere data på skjerm.
Salesscreen er et salgs- og rapporteringssystem rettet mot salgsavdelinger. Ved hjelp av sann-tid rapportering får man alt fra varsler, ukentlige salgsmål, topplister og premiering via systemet. Selgere får tildelt rangeringer, ment å trigge selgere til å stå på ekstra for å nå milepæler. Systemet kan skreddersys etter bedriftens behov, og Dogu leverer også hardware i form av Intel NUC om ønskelig
CRM-ets beste venn
Haaland beskriver Salesscreen som den beste partneren til et CRM-system, og kunder har allerede integrert systemet med sine egne CRM-løsninger. Ifølge Dogu skal CRM stå for lønnen din, mens Salesscreen kun fokuserer på motivasjonen.
Selv om systemet kun finnes i Norge i dag er Haaland klar på at selskapet har ekspansjons-ønsker.
- Vi fungerer veldig bra i Norge, til tross for at vi har en litt u-norsk holdning. Vi ser at noen av kundene våre tar produktet med til utlandet, og Europa er et rimelig klart marked for oss. Vi har en veldig markedsorientert utvikling, der produktene kommer som en følge av kundenes ønsker. Design, utvikling, support og markedsføring skjer in-house hos oss.
Dogu har også utviklet Livescreen, en infoskjerm-løsning som brukes av alt fra restauranter til varemesser for å vise sanntids-informasjon og presentasjoner.
Ingen exit-planer
Haaland sier det er noen venture-selskaper som ønsker å "løpe litt fortere", men selskapet har ingen planer om å selge ut. Det er relativt få utfordrere i det Europeiske markedet, der selskaper som Hoopla og Sparta er mer brukt i USA.
- Vi har et veldig godt team, og jeg kan ikke se for meg en exit for selskapet. Enkeltprodukter kanskje, men ikke selskapet. Vi har allerede takket nei til noen.