NYHETER:

PÅ BAKKEN: Flyplasser verden over har vært, eller er fortsatt, rammet av it-problemer. Her fra Frankfurt, som er en av de berørte. (Foto: Istock)

Datatrøbbel over hele verden

Skyldes en feil ved en oppdatering fra sikkerhetsleverandøren Crowdstrike.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag kveld meldte flere amerikanske flyselskaper om trøbbel med sine booking-tjenester som kjører i Microsofts skyløsning Azure. Problemene medførte både store forsinkelser og at avganger ble kansellert.

Etter hvert fremkom det at problemene skylde en feilslått oppdatering fra Crowdstrike, nærmere bestemt i sensormodulen Falcon. Den artet seg ved at pc-er gikk i loop og endte opp med den famøse «blue screen of death» – at maskinen frøs helt.

Ut over natten og i morgentimene har problemene spredd seg til flyselskaper over hele verden, men også jernbaneselskaper, finansinstitusjoner, flere medier og mange andre virksomheter er rammet.

I Norge skal det ikke ha vært problemer hos Norwegian, mens SAS har merket situasjonen. Både Microsoft og Crowdstrike jobber intest for å løse saken.

Det imidlertid kommet en manuell løsning hvor den enkelte pc startes i sikkermodus og filen med feilen kan slettes. Dette krever imidlertid fysisk tilgang til maskinen.

Problemene skyldes ikke datangrep, det forsikrer aktørene om. Også Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) bekrefter dette.