Salget av DAB til bil har eksplodert
DAB-radio kan bli en av de store slagerne til jul. Ifølge Elkjøp er salget av DAB-utstyr til bilen doblet siden starten av året.
Nordmenns interesse for digital radio fortsetter å øke, og med en fersk riksdekkende informasjonskampanje på tv og radio, har overgangen fra FM til DAB fått ytterligere fokus. Dette skriver Radio.no i en pressemelding.
Nå skal også kundene ha fått øynene opp for DAB-utstyr til bilen.
- DAB-radio kommer helt klart til å ligge under mange juletrær den 24. desember og vi ser allerede nå at mange kunder kommer innom oss for å se på disse produktene. I tillegg har interessen for DAB til bilen vært vanvittig den siste tiden, og her er faktisk salget doblet i forhold til starten av året, sier administrerende direktør Atle Bakke i Elkjøp, i meldingen.
Han tror at DAB-radioer kommer til å bli blant de aller mest etterspurte produktene blant elektrokjedens kunder frem mot jul.
Kan bety forberedelse til skifte
- Økt interesse for DAB i bil kan tyde på at nordmenn begynner å forberede seg på et radioskifte. Det er også et større innhold med en DAB-radio, det i seg selv er gode nyheter for alle som er glad i å høre radio, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.
Det riksdekkende kanaltilbudet skal ha økt fra fem til 24 riksdekkende kanaler, takket være digitale kringkastingsnett. DAB vil fra 2017 erstatte FM-nettene som hoved-distribusjonen av riksdekkende radio.
Radiosalg i vekst
Salget av digitalradio har i flere år vært stigende. Fra 1. oktober 2014 til midten av desember 2014 registrerte Elkjøp en vekst på 72 prosent.
Det totale salget av DAB-radioer i Norge har vokst jevnt de to siste årene. I følge bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen vokste radiosalget med 30,5 prosent i
2014, med totalt 667.000 solgte radioer med DAB. I tillegg ble det solgt flere titalls tusen biladaptere.