DEBATT | Espen Enger, Columbus
ERP: Forbrukeren er ikke viktigst for økt bærekraft
Bedriftenes forretningssystemer får en sentral rolle i omstillingen.
Det mangler ikke på oppfordringer fra organisasjoner og myndigheter om at vi forbrukere må ta mer bærekraftige valg. Selv om vi har et personlig ansvar, blir det ganske sikkert nye regler og finurlige avgiftssystemer som blir den den viktigste driveren imot et mer bærekraftig samfunn. Det er dermed klart at bedriftenes forretningssystemer får en sentral rolle i omstillingen.
Det er snart 10 år siden EU vedtok de 17 bærekraftsmålene med hele 169 delmål og i disse årene er det skrevet tonnevis med retningslinjer, lover og regulativer med mål om at vi skal justere oss i en mer bærekraftig retning. Har det hjulpet noe? Ja, det har bidratt til holdnings- og atferdsendringer, men er det godt nok?
Rapportering er bare begynnelsen
Alle selskaper i Europa som produserer og leverer produkter vil etter hvert måtte forholde seg til EUs regulativer som krever rapportering. Men det er ikke rapporteringen i seg selv som er det viktige i denne sammenheng, men det er det å gjøre en endring til en mer bærekraftig produksjonsprosess og livssyklus for produktene. Det vil ganske sikkert bli innført skatter og avgifter som skal fremskynde den ønskede endringen for å oppnå bærekraftsmålene og det vil komplisere prosessene for den enkelte bedrift. Her er noen eksempler på reguleringer som kan kreve endringer i bedriftenes prinsipper og prosesser:
• Nye skatter og avgifter knyttet til bærekraft, som karbonavgifter, kan påvirke bedriftens kontantstrøm. Bedrifter må kanskje betale disse avgiftene ved ulike punkter i produksjons- og distribusjonsprosessen.
Men det er ikke rapporteringen i seg selv som er det viktige i denne sammenheng, men det er det å gjøre en endring til en mer bærekraftig produksjonsprosess og livssyklus for produktene.
• Bedrifter må innlemme bærekraftsrelaterte skatter og avgifter i sine regnskapssystemer. Dette kan kreve kontinuerlige oppdateringer av eksisterende systemer og prosedyrer for å sikre nøyaktig rapportering.
• Kostnader knyttet til bærekraftsreguleringer kan påvirke prissettingen av produkter og tjenester.
• Overholdelse av bærekraftsreguleringer krever at bedrifter holder seg oppdatert på nye lover og forskrifter. Dette kan innebære økt administrativt arbeid og behov for spesialisert kunnskap.
• Bærekraftsreguleringer kan påvirke konkurranseevnen, spesielt hvis de varierer mellom ulike markeder. Bedrifter som tilpasser seg raskt, kan få et konkurransefortrinn.
• Forståelse av bærekraftsreguleringer kan hjelpe bedrifter med å planlegge og optimalisere sine operasjoner og forretningsprosesser, for å minimere skattebyrden og maksimere bærekraftige fordeler.
Bærekraft må lønne seg
Slik jeg ser det, er det derfor ikke forbrukeren som er det aller viktigste «endringsagenten» for mer bærekraftige produkter. Dette krever at aktørene i verdikjeden gjør de riktige valgene når de velger hvor og hvordan varen designes, produseres og transporteres, i valg av emballasje og mulighetene for gjenvinning. Valgene påvirker både mengden avgifter, avgiftsnivåene og pris til kundene.
Det er en forutsetning for å øke bærekraften at både intern kompetanse og forretningssystemene er oppdatert om kravene og understøtter prosessene på en best mulig måte.
Mer effektiv med riktig ERP
En av de leverandørene som har kommet lengst er Infor CloudSuite hvor det nå kommer løpende oppdateringer som styrker bedriftenes muligheter til svært god bærekraftsrapportering, samtidig som løsningen bidrar til kostnadsbesparelser og konkurranse-fremmende operative valg – fra produktets design til det er solgt, bruk og eventuelt resirkuleres.
De kontinuerlige oppdateringene med nye verktøy og funksjoner vil gi brukerne tilgang til flere bærekraftverktøy som er inkludert i ERP SaaS-abonnementet de allerede har. Det er nå lansert en første versjon av en skatt- og avgiftsmotor som fungerer som en one-stop-shop for alle ESG-avgifter.
Å bli mer datadrevet tilsier ikke at vi trenger mindre kompetanse, snarer tvert om.
Det meste av data om bedriftens innsatsfaktorer og produkter, strømmer allerede gjennom ERP-systemet, og derfor er det logisk at denne motoren innlemmes nettopp her. Det bidrar til å sikre at bedriften har kontroll på avgiftene pr. produkt når det gjelder å prise produktet, samt å sørge for at avgiftene blir beregnet riktig og blir betalt.
Så skal det sies at uansett hvor bra teknologien fungerer så kreves det god kompetanse i bedriftene og hos rådgivere om hva som foregår i denne avgiftsjungelen. Gode rådgivere må både ha god kunnskap om utviklingen innen bærekraftsreglene -og økonomien, og mulighetene for å ta riktige valg for teknologien som skal understøtte forretningsprosessene. Å bli mer datadrevet tilsier ikke at vi trenger mindre kompetanse, snarer tvert om.