LEDER: 

BART: Vi skriver første Movember. Det er på tide å anlegge bart.

It-barten er her, bli med på litt meningsfylt moro

Årets mest uhøytidelige konkurranse i it-bransjen handler om mer enn forsøksvis dekorativ pryd på overleppa. Samtidig som Computerworld ønsker flere kvinner inn i bransjen, vil vi være med på å rette søkelyset mot det menn er minst opptatt av å prate om: Egen helse.

Publisert Sist oppdatert

Like sikkert som vi runder første november, barberer Computerworlds redaktør av seg skjegget for å dyrke bart til inntekt for Movember. Hvert eneste år kjører vi i Computerworld en uhøytidelig konkurranse på tvers av it-bransjen til støtte for denne gode saken.

I it-barten, kan lag fra bransjen konkurrere om å samle inn penger til et tredelt formål: forskning på prostata- og testikkelkreft, fremme av menns mentale helse, og ikke minst den glemte vidundermedisinen: fysisk aktivitet.

På hjemmesidene til Movember, kan man lese mer om formålet, og ikke minst starte eget lag. Melder man på laget i utfordringen it-barten, er man offisielt med i konkurransen om det sagnomsuste vandringstrofeet som Sopra Steria stakk av med i fjor.

Ut over måneden vil vi også i år følge med på hvordan konkurransen skrider av sted, og følge opp flere av lagene som er med.

Det er flere grunner til at Computerworld støtter Movember hvert år. Det handler ikke bare om pengene og konkurransen, men like mye om å skape oppmerksomhet om at menn også må ønske, evne og tåle å snakke om egen helse. Både mental og fysisk helse. I store tall er menn altfor dårlige til det, sammenlignet med dem vi vil ha flere av i bransjen – kvinnene. Her har vi noe viktig å lære av våre søstre i bransjen.

BART: Noe må fjernes for at noe nytt skal slippe til. Hvis noen lurer på hvilken bartemodell Computerworlds redaktør skal anlegge i år, er det bare å følge med ut over måneden. (Foto: Helt privat)

For å skape oppmerksomhet bruker vi ansiktene våre – vi gror bart. For enkelte av oss – som undertegnede – innebærer det å kvitte seg med noe eksisterende ansiktshår for å anlegge noe nytt.

Resultatet kan bli alt fra oppsiktsvekkende til frastøtende for nære omgivelser, men det er en sjanse vi er villige til å ta sånn en gang i året. Eller la være å shave, men likevel bidra til å sette søkelys på noe som er viktig. Spesielt i en bransje som ikke akkurat domineres av ekstroverte.

Uansett – akkurat nå, og i skrivende stund, er det store spørsmålet: Hvilken stil skal man velge i år. Som man kan se av bildet, er spørsmålet så langt uavklart. Dersom noen ønsker å finne ut hvilken modell som velges i år, eller bidra til suksess for laget til Computerworld, vil den smått pinlige framveksten av redaktørens bart være å finne her.

Dette gjør du for å være med:

I it-barten er engasjement det aller viktigste. Derfor er det også mulig for kvinner å være Mo Sista og delta i konkurransen. For at laget skal være med i Computerworlds it-barten må en lagkaptein registrere laget og deretter melde laget inn i Computerworlds it-bart. Alt dette gjøres på hjemmesidene til Movember .

It-barten er registrert som en utfordring i Movember-sidene. Meld deg inn, og laget sitt totale innsamlede beløp automatisk teller med i konkurransen blant norske it-selskap.

Computerworld vil følge utviklingen på konkurransen utover i november. Slik melder du inn ditt lag:

  • Opprett ditt Mo-Space på no.movember.com
  • Følg instruksjonene og opprett et lag
  • Søk opp it-barten fra lagets mo-space
  • Klikk for å bli med på utfordringen

For regelryttere, er de også de formelle reglene for hva som er en gyldig bart å finne på hjemmesidene til Movember.