Hva gjør du hvis ditt kjernesystem kan endres med en tweet?
LEDER: Vet du sikkert hvordan dine kritiske sky-tjenester virker i morgen? Hvis ikke, kan det være på tide å finne ut av det.
I løpet av kort tid har Twitter-sjef Elon Musk gjort store endringer i API-et til Twitter, for nå å gjøre bruken om til en betal-tjeneste. Så sent som i midten av januar annonserte Twitter endringer i grensesnittet, etter sigende for å begrense tredjeparts-applikasjoner som postet på tjenesten. Ifølge selskapet selv, var problemet at bot-er kunne poste ukontrollert på tjenesten. Men endringen rammet også tjenester og gratis verktøy, som ga innsikt, eller lot brukere administrere feeden fra et annet sted.
I går kunne Musk fortelle at API-et som så langt har vært gratis å bruke (og ikke minst svært populært), nå blir en betalingstjeneste, som han selv skrev i en tweet:
«Yeah, free API is being abused badly right now by bot scammers & opinion manipulators. There’s no verification process or cost, so easy to spin up 100k bots to do bad things.
Just ~$100/month for API access with ID verification will clean things up greatly.»
Ny sjef, nye tider, og det ryddes i skuffer og skap hos Twitter, med andre ord. Men resultatet av endringen er at mange apper og tjenester i Twitter-økosystemet slutter å virke 9. februar. Eller starter å koste penger.
Tankene går hen til noen av de gode rådene fra Bo Hjort Christensen omkring anskaffelse av skytjenester. «Du kjøper et lodd i en fremtidig utvikling», sier han. Det betyr at du bør kartlegge eierstruktur og finansielle muskler hos produsenten før du handler. Du bør også sette deg inn i de langsiktige planene for videre utvikling av tjenesten, og holde deg løpende oppdatert om hva som kommer god tid i forveien. I skyen er du nødt til å ta det som kommer. Når det kommer.
For hva gjør du hvis funksjonalitet din virksomhet er avhengig av stenges?
Særlig på kritiske systemer, bør man derfor sikre at sentral funksjonalitet skal videreføres. Enten slik den er, eller fortrinnsvis bli stadig bedre. For hva gjør du hvis funksjonalitet din virksomhet er avhengig av stenges? Eller at prismodellen snus på hodet?
Dette er problemstillinger man ikke hadde når man handlet programvare på gamlemåten. Da ble ikke programvaren bedre med mindre man kjøpte oppdateringer, men man risikerte heller ikke at noe plutselig sluttet å virke. Man hadde selv kontroll over av-knappen.
Twitter annonserte sine siste endringer i går, 2. februar, og de trer i kraft 9. februar. Berørte har med andre ord hele syv dager på å områ seg. Så fort kan med andre ord en skytjeneste endre seg.
Derfor bør virksomheter spørre seg om de er sikre på at tjenestene de er avhengige av forblir stabile i årene som kommer. Kanskje gjøre seg noen tanker om hva de skal gjøre dersom det kommer endringer det blir vanskelig å leve med.
Dersom spørsmålet aldri har blitt stilt, kan den plutselige kursendringen til hr Musk brukes som en aldri så liten påminnelse. En påminnelse om hvor annerledes det er å kjøpe tjenester i skyen enn det var å kjøpe programvare til datarommet. Ikke minst hvilke nye ting vi bør legge vekt på framover.